Урок № 4 Тема. Українське весілля — один із провідних жанрів родинно-обрядової творчості. Основні етапи весілля. Весільні пісні. Використання елементів народної обрядовості у творах українських письменників
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 11-09-2013, 01:13

Урок № 4

Тема. Українське весілля — один із провідних жанрів родинно-обрядової творчості. Основні етапи весілля. Весільні пісні. Використання елементів народної обрядовості у творах українських письменників

Мета: ознайомити учнів з обрядом українського весілля та його основними етапами як одним із провідних жанрів родинно-обрядової творчості, з весільними піснями, елементами народної обрядовості у творах українських письменників; розвивати навички виразного читання, аналізу весільних пісень, визначення їхньої символіки, мотивів, художніх засобів; виховувати почуття поваги до родини та шлюбу як основних цінностей життя, до традицій предків, народних морально-етичних норм.

Обладнання: ілюстрації до теми (репродукції картин, зразки весільного одягу, фотографії).

ХІД УРОКУ

 

I.                    Організаційний момент

II.                  Актуалізація опорних знань

1.     Перевірка виконання домашнього завдання

·                               Бесіда за питаннями:

1. Доведіть на прикладі твору «Місяць на небі, зіроньки сяють», що краса і врода дівчини — це козацька згуба. Наведіть переконливі аргументи.

 2. Обґрунтуйте думку з пісні «Цвіте терен, цвіте терен»: Хто з любов’ю не знається, / Той горя не знає.

3. Визначте основний мотив пісні «Сонце низенько». Чи щирою,

 на вашу думку, є обіцянка дівчини про свою вірність у коханні? Відповідь вмотивуйте.

 4. Чому, на ваш погляд, героїня твору «В кінці греблі шумлять верби, що я посадила» вважає: «Не бачу я миленького — і діло не мило!»? Чи є це щирим виявом палкого кохання? Відповідь обґрунтуйте.

5. Як ви вважаєте, чи марними є страждання, сльози дівчини («В кінці греблі шумлять верби, що я посадила»)? Свої міркування доведіть.

 6. Чим, на ваш погляд, зумовлено те, що пісні родинно-побутового циклу охоплювали найважливіші події і явища з родинного життя селян, з винятковою повнотою відображали їхню психологію, погляди, мораль. Наведіть переконливі приклади

 з текстів відомих вам авторів.

·                  Виразне читання учнями напам'ять родинно-побутових пісень і визначення найкращого читця.

III.                 Повідомлення теми та очікуваних результатів уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів

Вступне слово вчителя.

Хлопець і дівчина полюбили одне одного й вирішили одружитися, справити весілля. Що може бути кращим за це? Така подія — свято не лише для них, а й для їхніх батьків, родичів, знайомих. Цікавим є походження самого слова «шлюб». Спочатку це був «слюб» — єднання по любові.

Як правило, на весіллі лунає багато пісень. Наші предки супроводжували кожне весільне дійство — заручини, сватання, дівич-вечір, випікання короваю, власне весілля тощо — спеціальними весільними піснями, які мали глибоко символічне значення. Це й буде предметом нашої розмови на сьогоднішньому уроці.

IV.              СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

 

1. Пояснення вчителя (його може супроводжувати відеофільм).

Весільний обряд в різних регіонах України має свої особливості. Він відбиває світогляд і мораль трудового народу, родинні та суспільні стосунки. Обряд супроводжується весільними піснями, діалогами, сценками.

Весільна обрядовість – це система драматично-ритуальних дій та пов’язаних з ними пісенно-поетичних текстів, що виконуються з нагоди шлюбу хлопця та дівчини як початок їх спільного життя з метою створення сім’ї.

Весілля, як зародження нової сім’ї, має довгу передісторію виникнення, що пов’язано з різними етапами становлення дослов’янських та праслов’янських племен на території сучасної України.

Батьки шлюбної пари виявляли увагу й пошану до учасників весілля та гостей, любов і піклування до молодят; мати молодої на весіллі ходила смутна (щоб не подумали, ніби вона рада позбутися дочки), плакала при виконанні деяких узаконених звичаєм обрядів. Молода, поки була вдома, мала сумувати, плакати, чим виявляла любов і повагу до своїх батьків, вдячність їм. У хаті молодого, навпаки, вона повинна була виказувати радість, задоволення, щоб не розгнівити свекра і свекруху. Молодий також виявляв повагу до батьків, був привітним до гостей, до всіх учасників дійства. Бояри (дружби) завжди й у всьому підтримували його, захищали в разі потреби; старший боярин разом із сватами (від молодої та молодого) розпоряджався на весіллі. Боярами були нежонаті хлопці, а сватами — статечні й поважні літні люди, які вміли дати всьому лад, розсмішити присутніх дотепним словом, веселою вигадкою. Свахи (свашки) з боку обох родів — заміжні жінки — плели вінки, вбирали гільце, ліпили коровай, співали. Старша світилка запалювала свічку, обвиту пахучим зіллям, вставляла її у хліб на столі або тримала в руці під час обіду й вечері, аж поки старший дружба гасив свічку. Дружки вбирали молоду до вінця, ходили з нею запрошувати гостей на весілля, знімали з молодої вінок і стрічки під час обряду покриття. Усі учасники з боку молодого, які допомагали виряджати молоду в нову сім'ю, називалися приданками.

Найдавнішим періодом був час гетеризму – коли мужчини і жінки жили статевим життям цілими групами чи громадами, не вирізняючись попарно як чоловік і жінка, як подружжя. Тоді дітей виховувала громада. Це була найархаїчніша форма до племінного життя та суспільного укладу.

На окремих слов’янських територіях до 17ст. збереглися елементи весільної традиції періоду матріархату, коли ініціатором шлюбу була дівчина, а не парубок. Описуючи цей обряд, писали, що дівчина, яка покохала парубка, приходила до його хати, коли він і його батьки були вдома, і зверталася до нього з проханням одружитися з нею, а батьків – погодитися на цей шлюб. Якщо вони не давали згоди, вона говорила, що лише смерть розлучить її з милим обранцем і відмовляється покинути їхню долівку до того часу, поки не отримає згоди. При цьому, відмовити дівчині не можна було, оскільки вважалося, що таким чином вони накличуть на себе гнів Божий.

З історичним розвитком суспільного формування людської свідомості, а разом з тим новим християнським поглядом на мораль, сімейне життя та ставлення до жінки змінювалося. Весільні традиції замінювалися новими. Найпоширенішою стає практика укладання шлюбу за згодою закоханих парубка та дівчини з попередньою їх домовленістю.

Справляли весілля найчастіше восени, по закінченні польових робіт. Постійний склад дійових осіб: молодий, молода, їхні батьки, бояри, свати, світилки, дружки, музики, та ін. Весільне дійство поділялося на акти (їх кількість не однакова в різних регіонах України).

Етапи народної драми "Весілля".

• Заручини — відбувалися задовго до сватання (місяців за два-три). Хлопець, умовившись з дівчиною, сповіщав про це батьків і, у разі їхньої згоди, ішов з рідним батьком в її сім'ю. Коли батьки дівчини погоджувалися, призначався день сватання.

• Оглядини (є необов'язковим актом весілля) — знайомство з усіма членами родини зарученого, огляд їхнього господарства, призначення дня сватання.

• Сватання — прихід сватів до молодої, аби отримати її згоду на шлюб. Якщо свати приходили без попередньої домовленості між молодятами й одержували відмову, їм підносили чарку, а молодому — печений або сирий гарбуз; це вважалося великою ганьбою і для сватів, і для парубка.

• Коровай — випікання весільного короваю здійснювали від трьох до семи шанованих у селі молодих жінок, які жили в злагоді зі своїми чоловіками (елемент магічного дійства). Роботою керував старший сват. Коровай символізував здоров'я, достаток, які зичилися майбутній сім'ї.

• Гільце — символізувало утворення сім'ї. У суботу молода зі старшою дружкою скликали подруг та свах вити гільце. Зрізану гілку плодового дерева прикрашали пахучим гіллям, квітами, стрічками, монетами. Готове втикали у свіжоспечену хлібину, і воно стояло на столі протягом усього весілля.

• Дівич-вечір — прощання нареченої з дівоцтвом. Усі подруги збиралися в хаті молодої у суботу ввечері, під троїсті музики співали пісні, у яких славили дівочу красу, молодість, привільне життя, висловлювали жаль з приводу розставання з батьками.

• Саме весілля, яке проходило у декілька етапів:

1. Уранці в неділю молоду готували до шлюбу (брат розплітав косу і мастив її медом (щоб голова не боліла і було солодке життя), дружки прикрашали її стрічками, монетами, вкладали часник (оберіг), одягали вінок, убирали в найкращий одяг..

2. Прихід молодого, ставання на рушник (щоб життєва дорога була довга й гладенька).

3. Вінчання в церкві.

4. Обряд зустрічі молодих (батьки з хлібом та сіллю). Мати, одягнена у вивернутий кожух, стоячи на порозі, обсипала молодих збіжжям, змішаним з горіхами, насінням, цукерками, монетами (щоб був достаток).

5. Завівши в хату, молодих садовили на посад (місце під божницею) на вивернутий кожух. По праву руку від молодого сідав його рід, по ліву від молодої її рід.

6. Після запалювання свічки починалося частування. Співалися жартівливі пісні під кожну страву, відбувалися переспіви між хорами.

7. По обіді сват подавав молодим хустку або рушник, за кутики яких вони бралися, і виводив у двір, за ними — усі присутні. Починалися танці.

8. Прощання молодої з батьками — найдраматичніший момент весілля.

• Комора — приміщення, де заздалегідь приготовлена для молодих постіль. Цей звичай був важливим для виховання в молоді високої моральності. Якщо виявлялося, що молода "нечесна", вона мала терпіти глум і побої. Соромили і її батьків.

• Покриття — у понеділок вранці дружки знімали з молодої вінок і стрічки та віддавали молодшій сестрі або родичці; горілкою промивали косу (щоб ніякі хвороби не чіплялися), заплітали без стрічок, одягали очіпок.

• Перезва — весь рід молодого прямував також до нових сватів.

• Циганщина (у деяких місцевостях) — у вівторок усі гості сходилися до хати молодого, вбиралися циганами, ворожками і гуртом з піснями обходили родичів. (Див. також додаток до уроку 1).

Найдраматичніший момент весілля — прощання молодої з батьками та родом. Вона сама або хор співали пісні-подяки батькові, матері, родичам, а ті бажали їм здоров'я, щастя, достатку. Приданки та бояри в цей час з дозволу старшого старости виносили і вантажили на вози скриню молодої, подушки, перину та всяке начиння. А челядь молодого нишпорила по господі й "крала" для молодого на нове господарство все, що траплялося під руку: макітри, миски, ложки, лопати, курей, ягнят, поросят. Челядь молодої ганялася за ними, відбираюче загарбане. Зчинялася метушня, крики й жартівливі лайки, лящали на все село.

2. Робота в групах.

Учні об'єднуються у групи, кожна з яких самостійно (за потреби — з допомогою учителя) читає та аналізує одну з весільних пісень ("До бору, дружечки, до бору", "А брат сестрицю та й розплітає", "Розвий, сосно, сімсот квіток", "Летять галочки у три рядочки", "Ой матінко, та не гай мене") за таким орієнтовним планом:

1. Виразне читання тексту пісні.

2. Які думки і почуття викликає твір?

3. Яким настроєм він пройнятий?

4. Під час якого етапу весілля виконується пісня?

5. Назвіть художні засоби, вжиті у пісні.

3. Виступи представників груп.

(Матеріал для вчителя.

Тільки до заміжжя дівчина могла ходити без хустки, головного убору, з косою та вінком зі стрічками. Під час весілля молодший брат розплітав косу сестрі. При цьому співалися пісні. Брат жалкував, що не буде тепер близько старшої подруги й захисниці, сестра тривожилася, як то їй житиметься у новій родині, з чоловіком.

Під час весільного дійства існував обряд прикрашання гільця (гілки дерева). Обирали вічнозелене дерево (сосну, ялину) як символ здоров'я, краси та довголіття, урочисто, з піснями прикрашали його калиною, барвінком, васильками. Робили це дружбоньки (дружби) — нинішні свідки.

"Розвий, сосно, сімсот квіток". За звичаєм боярам (буярам у пісні) — друзям молодого — чіпляли квітки на одяг. У всіх гарні квіти, а в молодого Івана (тут підставлялося ім'я нареченого) квітка найкраща — це його молода. Обряд виготовлення квіток чи букетиків, пришпилювання їх супроводжувався піснею.

Летять галочки у три рядочки. На дівич-вечір збиралися подруги молодої і проводжали її дівоцтво, коли вона могла погуляти, піти на вечорниці, коли не мала особливих турбот і клопотів у батьковій хаті. У пісні "Летять галочки у три рядочки" зазвичай замість "Марієчки" чи "Галочки" підставляють ім'я молодої. Весільна пісня побудована у формі діалогу між подружками та нареченою.

"Ой матінко, та не гай мене". Коли молодий забирав молоду до себе додому, споряджали "весільний поїзд" і співали відповідні пісні, як-от "Ой матінко, та не гай мене" (не гай — не затримуй). Дівчина просить матір, яка все не може розпрощатися з дочкою (адже вона назавжди переходить в іншу сім'ю), щоб та її не затримувала, говорячи, що дорога важка й небезпечна. Насправді ж із цим весільним дійством було пов'язано багато прикмет, "весільний поїзд" усіляко оберігали від "нечистої сили", недоброзичливого погляду.

3. Творче завдання.

Розгляньте репродукції картин К. Трутовського "Весільний викуп", В. Маковського "Дівич-вечір", І. Соколова "Весілля" та опишіть, що на них зображено.

(Наприклад, на картині К. Трутовського "Весільний викуп "з великим знанням селянських обрядів показаний момент викупу нареченої. "Перезва " з декількох підвід зупинилася на околиці села. Діти й дорослі з усіх боків поспішають до місця головної події. У центрі картини сват у святковому одязі і козак, що вимагає традиційний викуп. Наречена в білій сорочці, в оточенні подруг, спостерігає сцену викупу. На передньому плані дівчинка з глечиком і решетом, забувши про доручення, дивиться на головних діючих осіб. Різкий контраст сонячного блиску і сірої завіси дощу доповнює красу народного звичаю).

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК

1. Вибірково-асоціативний диктант «Психологічний портрет українців у весільній обрядовості».

(Запишіть лише потрібні за змістом слова.)

Романтичні, суворі, доброзичливі, поетичні, щедрі, жадібні, боязливі, сумні, веселі, дотепні, жартівливі, серйозні, вразливі, стійкі, сильні рішучі, мужні, сміливі.

2. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

• Продовжіть речення:

«Ніколи б не подумав (подумала), що...» «Мене вразило...» «Найбільше мене зацікавило ...» «Весілля для мене...»

VI.              ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Навчитися виразно читати, аналізувати весільні пісні; підготувати усний твір «Традиції минулого в сучасних обрядах одру-батьків, рідних, знайомих». Опрацювати статтю підручника на ст..22-28.

 

 

 

Додаток до уроку 1

 

О. М. Бандура

 

ОЗНАЙОМЛЕННЯ ДЕВ'ЯТИКЛАСНИКІВ З НАРОДНОЮ ДРАМОЮ

 

... Величною народною драмою було весілля, якому завжди надавалося серйознішого й важливішого значення, аніж вінчанню в церкві. Воно становило не тільки новий етап у житті молодих, а мало й велике громадське значення як один із заходів продовження життя нації, зростання могутності народу, утвердження його серед інших народів. Водночас весілля було важливим складником національної культури. У ньому відбивалися світогляд, мораль, поетичні уявлення, музичні й артистичні здібності, багатство фантазії трудового народу. У традиційному українському весіллі обряди поєднувалися з драматичними дійствами, пісенними й розмовними партіями, музикою, ігрищами.

Справляли його найчастіше восени, по закінченні польових робіт, коли в селянській хаті були найбільші достатки, адже це родинне свято потребувало великих витрат.

У різних регіонах України в сюжеті весілля є багато як спільних моментів, так і значних відмінностей.

Як і кожний драматичний твір, весілля мало постійний склад дійових осіб: молодий і молода, їхні батьки та "челядь" (учасники та гості). Кожний учасник повинен був добре знати свою роль: що й коли робити, казати, співати. При цьому поряд з усталеними словесними стереотипами та драматичними дійствами відбувалися також імпровізації. У селах завжди були знавці весільного ритуалу, виконавці певних ролей. Без них не відбувалися жодні весільні урочистості.

Батьки шлюбної пари виявляли увагу й пошану до учасників весілля та гостей, любов і піклування до молодят; мати молодої на весіллі ходила смутна (щоб не подумали, ніби вона рада позбутися дочки), плакала при виконанні деяких узаконених звичаєм обрядів. Молода, поки була вдома, мала сумувати, плакати, чим виявляла любов і повагу до своїх батьків, вдячність їм. У хаті молодого, навпаки, вона повинна була виказувати радість, задоволення, щоб не розгнівити свекра і свекруху. Молодий також виявляв повагу до батьків, був привітним до гостей, до всіх учасників дійства. Бояри (дружби) завжди й у всьому підтримували його, захищали в разі потреби; старший боярин разом із сватами (від молодої та молодого) розпоряджався на весіллі. Боярами були нежонаті хлопці, а сватами — статечні й поважні літні люди, які вміли дати всьому лад, розсмішити присутніх дотепним словом, веселою вигадкою. Свахи (свашки) з боку обох родів — заміжні жінки — плели вінки, вбирали гільце, ліпили коровай, співали. Старша світилка запалювала свічку, обвиту пахучим зіллям, вставляла її у хліб на столі або тримала в руці під час обіду й вечері, аж поки старший дружба гасив свічку. Дружки вбирали молоду до вінця, ходили з нею запрошувати гостей на весілля, знімали з молодої вінок і стрічки під час обряду покриття. Усі учасники з боку молодого, які допомагали виряджати молоду в нову сім'ю, називалися приданками.

Весільних "чинів" було по кілька осіб; старші з них — найближчі родичі шлюбної пари.

Весілля — велична народна опера: у ньому завжди були три жіночі хори (дружок, світилок, свах), у деяких місцевостях — один парубоцький. У хорових піснях пояснювався зміст і значення кожного обряду, величалися молодята, їхні батьки та челядники. Часом між хорами спалахували словесні поєдинки жартівливого характеру. Між весільними обрядами хори співали народні пісні різного змісту — застольні, баладні, любовні, козацькі, жартівливі, танцювальні та інші, не пов'язані з весіллям. Чоловіки виконували, як правило, розмовні монологи та діалоги.

Мова пісень і розмовних партій багата на символіку, паралелізми, яскраві епітети й порівняння, пестливі слова, персоніфіковані образи предметів природи, тваринного й рослинного світу. Так, молода порівнювалася із зіркою, ягідкою, ластівкою, сонечком; називалася княгинею, царівною, королівною, панночкою. У звернених до неї піснях звучала й радість з приводу поєднання її долі з коханим, і смуток за привільним дівоцтвом, біль довічного розлучення з рідними. Молодого величали князем, царенком, королевичем, паном, соколом, ясним місяцем.

Весільні пісні численні. Відомий український етнограф і фольклорист П. Чубинський у 1869—1870-х роках записав 1943 весільні пісні, але в народі їх, звичайно, набагато більше.

Обов'язковими учасниками весілля були також музики — невеликі оркестри, найчастіше з двох інструментів (скрипка, бубон) чи з трьох (скрипка, бубон, кларнет або цимбали). Музики акомпанували хорам, грали до танців, супроводжували весільний поїзд.

Весільне дійство поділялося на акти, кількість яких була неоднакова в різних регіонах України. Розглянемо коротко основні з них.

Заручини. Вони відбувалися задовго до сватання — звичайно місяців за два-три. Часом батьки, виходячи з господарських розрахунків, заручали дітей ще в ранньому віці. Але найчастіше хлопець, умовившись з дівчиною, сповіщав про це своїх батьків і з рідним дядьком ішов у її сім'ю домовлятися. Коли батьки дівчини згоджувалися на одруження, то домовлялися про час сватання. (У ряді місцевостей заручини відбувалися після весілля). Якщо хлопець був з іншого села, батьки зарученої їхали на оглядини, що є не обов'язковим, але окремим актом весілля.

Потім відбувалося сватання. Воно досить докладно описане в повісті Г. Квітки-Основ'яненка "Маруся", тому в статті немає потреби спинятися на ньому.

Підготовка до весілля могла тривати від кількох днів до трьох місяців (іноді більше). У цей час у сім'ї зарученої готували віно (придане). Обидві родини купували подарунки, різали бичка чи порося, птицю, випікали багато хліба, готували різні страви (їх мало бути до двадцяти), прибирали в хаті, впоряджали садибу. Молода з дружками, молодий з боярами, співаючи пісень відповідного змісту, ходили по селу й запрошували родичів на весілля. Обряд запросин полягав у тому, що, зайшовши до хати, заручена та наречений кланялися господарям, цілували їх руку й говорили: "Просили батько, просили й мати, і я прошу на моє весілля". Ті цілували молодят у голову, бажали щастя й добра, обіцяли прибути. Усіх учасників і гостей бувало 50-60 осіб.

Коровай. Для випікання його запрошувалося від трьох до семи шанованих молодих жінок, які жили із своїми чоловіками в повній злагоді (розведених і вдовиць не брали). Короваї пекли в хаті і молодого, і молодої. Коровайниці приносили борошно, яєчка, горілку, масло. Роботою їхньою керував старший сват: благословляв місити тісто, вливати в нього трохи горілки, бгати коровай, садовити в піч, виймати й виносити в комору.

Коли тісто було готове, розкатували корж (підошву) діаметром один аршин (75 см), на який один біля одного наліплювали різні вироби з тіста — шишки, фігури птахів і тварин, квіти, сонце, місяць тощо. Посередині викладалася найбільша шишка, в яку втикали дві або п'ять стулених докупи свічок. Запаливши їх, просили якогось кучерявого (отже, щасливого) хлопця вимести піч віником і посадити коровай дерев'яною лопатою. Разом з короваєм і окремо випікали численні вироби з тіста. Всі етапи виготовлення короваю або здоби супроводжувалися піснями, в яких славилося борошно "з семи хат", вода "з семи криниць", "сім курок", піч (її "золоті плечі"). Закінчивши роботу, коровайниці частувалися і розходилися.

Гільце. У суботу вранці молода зі старшою дружкою скликала дружок і свах вити гільце. Усі сідали за столом, співаючи узаконених звичаєм пісень, прикрашали заготовленими заздалегідь квітами, пахучим зіллям, стрічками, монетами зрізану гілку плодового або хвойного дерева, а на вершечок прив'язували букетик з колосся. Готове гільце втикали у свіжу хлібину, і воно стояло на столі протягом усього весілля. Таке ж гільце звивали бояри в хаті молодого. Обряд прикрашування гільця символізував звивання нової сім'ї. Дівчата сплітали також і віночки або букетики квітів, які потім пришивали до шапок молодого та бояр.

Дівич-вечір — це прощання нареченої з дівоцтвом. У суботу ввечері всі подруги молодої сходилися до її хати. Під троїсті музики вони співали пісень, у яких славили дівочу красу, молодість, привільне життя, висловлювали жаль з приводу розлуки з батьками, родом. У звертанні до матері питали, чи не надокучила їй дочка своїми примхами. Якщо заміж ішла сирота, у піснях запрошувалися на весілля її батьки, а вони "відповідали", що не можуть устати, бо "сира земля на груди налягла". На весіллі у сироти були "посажені" (названі) батьки — близькі родичі. Молода посланцем передавала молодому згорнену й перев'язану стрічками сорочку, яку вона сама пошила й вишила. Цю сорочку молодий мав одягти на весілля. У деяких місцевостях на дівич-вечір приходив і молодий, брав сорочку, а нареченій дарував щось з одежі.

Саме весілля. У неділю вранці молоду готували до шлюбу: брат розплітав і мастив медом косу; дружки прикрашали її стрічками, монетами, вкладали часник (як оберіг від напасті), одягали вінок і вельон (рід фати), вбирали в найкращий одяг. При цьому співали про те, що їхня княгиня дуже гарна, а ще буде й щаслива, славили її нареченого.

Приходив молодий, ставав з нею на рушник (щоб життєва дорога була довга й гладенька); просили батьків благословити їх. Батько знімав з божниці ікону Спаса, мати — Богородиці; тричі хрестили ними шлюбну пару, приговорюючи: "Бог благословляє і я благословляю на щастя, на здоров'я, на довгі роки".

Молодята йшли в церкву вінчатися. Всі учасники весілля, співаючи пісень, рушали за ними. Коли поверталися назад, відбувався обряд зустрічі молодих: батьки виходили напроти них з хлібом і сіллю на рушнику; мати, стоячи на порозі у вивернутому кожусі (щоб посіви були густі, як вовна), обсипала молодих і челядь збіжжям, змішаним з горіхами, цукерками, монетами, насінням (щоб багаті були). Завівши в хату, молодих садовили на посад (місце під божницею) на вивернутий кожух. По праву руку від молодого сідав його рід, по ліву від молодої — її рід.

Світилки запалювали свічки, починалось частування. Хори співали до кожної страви, яку подавали мати й родички, жартівливих пісень: "борщ укипів на льоду", для каші "з помийниці воду брали", курку чи гуску "непатраними давали" тощо. Відбувалися й переспіви між хорами: дружки висміювали бояр за ненажерливість ("півтора вола з'їли, на столі ні кришечки, під столом ні. кісточки") або в крадіжці ("їли юшку, вкрали галушку, сховали в кишеню — дівкам на вечерю"). Хор світилок чи бояр запевняв, що цього не було, бо вони "роду королівського", і висміювали дружок (у них "зуби з редьки", старша дружка "тлуста, як капуста", інші — "кістками торохтять", бо такі худі). Діставалося й сватам ("убогі, безногі, недолугі"), свахам ("сороки на лузі", "свахи-нетіпахи"), світилкам ("шпильки в стіні"). Пісні поважного змісту співали до молодих та батьків.

По обіді старший сват чи боярин подавав молодим хустку, за крайки якої вони бралися, і виводив у двір; за ними йшли всі присутні. Починалися танці, всілякі жартівливі витівки учасників і гостей. Молодий їхав додому ще сам; його зустрічали батьки з хлібом та сіллю, обводили навколо діжі, поставленої посеред двору (щоб завжди був хліб у молодят); мати обсипала сина й бояр збіжжям, змішаним з горіхами, тощо. Зайшовши до хати, частувалися, а потім їхали до молодої, всю дорогу співаючи.

Стоячи на воротях молодої, парубки, "озброєні" палицями, лютнями, голоблями тощо, не пускали поїзжан у двір; починалася боротьба за ворота, але все закінчувалося мирно: молодий частував парубків горілкою або давав гроші, і вони пропускали його у двір. Але на хатньому порозі мусили знову затримуватися. За столом сидів рід молодої, а її, схилену до столу, покривали хусткою, зверху ставили хлібину з дрібкою солі. Починався обряд викупу молодої, яку "продавав" її брат. Відбувався торг.

Потім починалося частування, далі — обмін родин подарунками; матерям — очіпки або чоботи, батькам — шапки, сестрам — черевики, братам — пояси, родичам — хустки, стрічки тощо. Молодятам гості, бояри, свати дарували всілякі предмети, потрібні в господарстві, або гроші, часом — телят, поросят, птицю. Старший боярин виконував обряд роздачі короваю: найбільшу шишку зрізав і давав батькам, вироби з тіста по шматочку — учасникам і гостям, а "підошву" — музикам.

 

Найдраматичніший момент весілля — прощання молодої з батьками та родом. Вона сама або хор співали пісні-подяки батькові, матері, родичам, а ті бажали їм здоров'я, щастя, достатку. Приданки та бояри в цей час з дозволу старшого старости виносили і вантажили на вози скриню молодої, подушки, перину та всяке начиння. А челядь молодого нишпорила по господі й "крала" для молодого на нове господарство все, що траплялося під руку: макітри, миски, ложки, лопати, курей, ягнят, поросят. Челядь молодої ганялася за ними, відбираюче загарбане. Зчинялася метушня, крики й жартівливі лайки, лящали на все село.

 

Виводили у двір молодих, молода ще раз прощалася з родом, усі плакали, бажали добра. Старший боярин або сват брав молоду за руку й співав, що тепер плачі їй не поможуть — треба їхати, бо вона вже відрізана від свого роду. Садовили молоду на передній віз, укритий поверх соломи килимом. Молодий кидав їй під ноги курку (щоб була ретельною господинею); злегка бив її арапником, приговорюючи: "Кидай батькові норови, а бери мої", сідав поруч з молодою. Мати молодої брала коней за поводи і виводила за ворота. Хори співали "од'їзної"; за першим возом рушали і поїзжани.

 

Усю дорогу весільна челядь співала різних пісень. На шляху та біля воріт молодого вже палали снопи, через які поїзжани мали швидко перескочити (відгомін язичницького обряду "очищення вогнем"). У дворі батько й мати молодого зустрічали хлібом-сіллю, вели в хату. Проходячи повз піч, молода кидала туди курку, яку смажитимуть завтра. Знову з піснями, жартами й музикою відбувалося бенкетування, а молодих відсилали відпочивати.

 

Комора — приміщення, в якому для молодих заздалегідь приготована постіль. Цей звичай був важливим заходом для підтримки в молоді високої моральності, скромності, цнотливості, а для батьків — ніби перевіркою, чи здатні вони виховувати своїх дітей відповідно нормам звичаєвого права. Коли виявлялося, що молода зберегла дівоцтво, її величали в піснях, хвалили батьків, несли в комору печену курку, різні смачні наїдки й напитки.

 

Коли ж виявлялося, що молода "нечесна", вона мусила терпіти побої і тяжкий глум: суджений та брат били її арапником; хори ганьбили необачну в сороміцьких піснях, замикали до ранку в коморі саму, не давали їсти. Вранці посилали до її родини челядників молодого, які висміювали батьків.

 

Якщо ж молода признавалася в своєму "гріху" ще до комори або її суджений брав провину на себе й обоє приносили у всіх присутніх пробачення, то, присоромивши молоду в піснях, прощали; але батьків однак, ганьбили.

 

Покриття — один з найзворушливіших моментів весілля. Воно відбувалося вранці в понеділок. З піснями і примовками дружки знімали з чесної молодої вінок, стрічки й віддавали молодшій сестрі або родичці; горілкою промивали косу; жінки одягали на голову очіпок, пов'язували зверху наміткою або хусткою. Перед покриттям "нечесної" молодої стрічки рвали, вінок кидали долі й топтали ногами.

 

Перезва. Пізніше весь рід молодого прямував до нових сватів. Після частування дружки мили руки, молитися Богу, за дозволом свата розрізували коровай, привезений від молодого; під спів хорів по шматочку роздавали всім присутнім. Після танців увечері всі розходилися.

 

В одних місцевостях на цьому весілля закінчувалося, в інших — продовжувалося до наступної неділі.

 

Циганщина. У вівторок сходилися до хати молодого. Дехто вбирався циганом і циганкою, ворожками, москалями, старцями; чоловіки вдягали жіночий одяг, жінки — чоловічий. Гуртом обходили всіх родичів. Ті, що йшли попереду, випрошували, а хто — за ними, крали борошно, гречку, гусей, курей тощо. Все здобуте таким чином приносили до батьків молодого, продавали одне одному збіжжя, а птицю смажили; на вторговані гроші купували горілку. Вигадкам і витівкам не було кінця. Робилися також вистави окремих ігор-п'єс, найчастіше "Піп і смерть" та "Млин" (виконавці ролей рядилися і гримувалися). У хаті молодого рогачами, кочергами, граблями скородили стіни, обдирали піч (щоб завдати молодій роботи, перевірити її вміння опоряджати житло). На тачку або передок воза (з двома колесами) клали солому, садовили батьків, з піснями, танцями, різними вигадками вивозили їх за село й вивертали в пилюку на дорозі або в найбільшу калюжу.

 

У різних місцевостях, залежно від весільних звичаїв, авторського чи артистичного обдаровання учасників і гостей подібні витівки були найрізноманітнішими.

 

В інші дні весільні гості ходили на частування від одних родичів до інших; при цьому гулянки проходили чинно й мирно, але пісні й музики не вмовкали.

 

Виникнувши ще в первісному суспільстві, весільні обряди та пісні створювалися колективним автором — народом — протягом віків. Кожна наступна епоха накладала на них свій відбиток: текст варіювався, вносились доповнення або скорочення в обрядові дійства, прозові діалоги й монологи, пісенні тексти...

 

Деякі відомості про давні форми шлюбу слов'ян зафіксовані ще в літописах. Найдавніші записи українського весілля зроблені Г.-Л. де Бошіаном, французьким військовим інженером, що в 1630-1648 роках перебував на службі у польського короля. У книжці "Опис України" він розповів про весільні звичаї та обряди того часу. Один з перших українських фольклористів І. Калиновський, родом із Сумщини, в 1777 році видав окремою книжкою "Описание свадебных украинских простонародных обрядов". У польському журналі в 1805 році надруковано працю галичанина І. Червінського "Сватання, весілля і родини у люду руського на Русі Червоній..." (тобто Галичині).

 

 

 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали