План конспект СТОЇТЬ В СКОРБОТІ МАТИ-УКРАЇНА, БІЛЯ МОГИЛ СВОЇХ ДІТЕЙ СТОЇТЬ... (УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА, ІСТОРІЯ)
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 1-02-2013, 11:01
СТОЇТЬ В СКОРБОТІ МАТИ-УКРАЇНА, БІЛЯ МОГИЛ СВОЇХ ДІТЕЙ СТОЇТЬ... (УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА, ІСТОРІЯ)
Мета: довести на основі фактів і документів, що голод 1932-33 pp.
був геноцидом проти українського народу. Виховувати прагнення учнів вивчити трагічні сторінки історії України в ім'я пам'яті й милосердя на землі. Обладнання: вислови:
...а онде під тином Опухла дитина, голоднее мре... Т. Шевченко
Жить стало лучше, жить стало веселей! Й. Сталін
/ не злічити убієнних, Могил по селах не злічить... М. Руденко
ХІД УРОКУ
І. Вступне слово вчителя
Вчитель музики, запрошений на урок, грає мелодію пісні «Ой там у лузі...». На фоні цієї музики звучать слова вчителя.
Учитель. Літа 1933-го від Різдва Христового був у Україні Великий Голод...
Світ мав би розколотися надвоє, сонце мало б перестати світити, земля перевернутися від того, що це мало місце! Але світ не розколовся і сонце сходить, Земля обертається, як їй належить. {Музика стихає.)
І ми ходимо по цій землі зі своїми тривогами і надіями, ми, єдині спадкоємці всього, що було. То ж пом'янемо хоч сьогодні, з непростимим спізненням у кілька довгих десятиліть, тих великомучеників нашої нелегкої історії — мільйони українських селян, жертв небаченого в історії людської цивілізації голодомору.
Пом'янемо і знайдімо в собі силу й відвагу пройти з ними їхньою хресною дорогою. Не їм це потрібно, а нам. Все, що вони могли сказати світові, вони вже сказали... Тепер наша черга. Як сказано у вірші:
Схиліте голови, вклякніте на коліна, І поминальні свічі запаліть. Стоїть в скорботі Мати-Україна, Біля могил своїх дітей стоїть.
До могил цих ми отчого неба прихилимо, А з небом услід примандрують пшеничні лани, І простелиться шлях їх до отчої хати, мов килим, Тільки шляхом отим не прийдуть в Україну сини.
II. Оголошення теми та мети уроку
III. Виступи учнів, ведучих, учителя
Ведуча. Пам'яті мільйонів українських селян, які загинули мученицькою смертю від голоду, заподіяного сталінським режимом у 1932—33 роках.
Ведучий. Пам'яті тисяч українських сіл і хуторів, які зникли з лиця землі після найбільшої з трагедій XX століття присвячується.
Учитель. Усього було в нашій історії: і високого, і трагічного. Як ні один інший народ у світі, українці заплатили за своє право на волю мільйонами синів і дочок, які, як ні один народ, навчилися мовчки гідно вмирати за свою землю, за свою віру, за своє майбутнє. згадується нині давня забута легенда.
1-й учень (розповідає легенду). Коли постали народи, то Бог наділяв їх усіх землею. Який народ не приходив, тому й дарував Бог землю. А наші козаки-українці забарилися. Треба було їм з турками битися, татарів виганяти, щоб не спалювали села і не брали живцем у ясир. Сказано — козаки. Приїхали на конях степових до Бога, щоб дав їм землю, а Бог відказує:
Нема, всю вже поділив. Де ж ви були раніше, що робили? Що ви за люди?
Ми, пресвятий Боже,— козаки, турків воюємо і Твою віру в руках тримаємо.
Бог зажурився, сказав:
— Нема в мене землі. Всю роздав.
Козаки, вийнявши з піхов шаблі, брязнули ними. Бог подивився на цих відважних людей і прорік:
— Є у мене земля, для себе я її припас. Ось вона тут, де я стою, обабіч могутньої ріки, що зветься Дніпро. На цій землі ріки течуть молоком, а земля повниться медом. Віддам я вам цю землю, та всі будуть зазіхати на неї, заздрити будуть за молочні ріки, за медову землю, за працьовиті руки. Віки мусите стояти за цю землю, житимете між війнами, бідою, голодом. Та ніколи не забувайте, що це Бог вам свою землю віддав, якщо вистоїте у цій жорстокій борні, то станете на землі щасливими господарями, заживете багато.
Ведуча. Сумна, трагічна історія нашої землі. Скільки разів топтали її чоботи чужинців, скільки разів червоніла вона від крові і промокала від сліз... Як тяжко було здобути хоч окраєць щастя на цій багатій, Богом дарованій землі.
Ведучий. Братовбивча громадянська війна, біда, холод, голод... Та певно, найстрашнішими були 30-і... Це було не стихійне лихо, а зумисно підготовлений голодомор. Сталінський терор штучно створив на родючих українських землях нечуваний голодомор. Це був спланований геноцид. Треба було назавжди залякати селянина, поставити його на коліна, щоб ніколи не виникала думка бути господарем своєї землі.
Ведуча. Довгі десятиліття ця кривава рана в історії народу була щільно оточена безмовством. 55 років в Україні не можна було згадувати про трагедію 33 року. Мільйонів смертей ніби й не було.
Учитель. А наприкінці 1932 року, такого страшного для України, до Харкова було скликано всіх кобзарів землі української, чия доля і донині невідома. А їх було понад 200...
Звучить мелодія «У лузі червона калина» або «За байраком байрак» у виконанні бандуристок.
Учень. Вірш «Дума про кобзарів» Віктора Рафальського.
Чом замовкли кобзи, кобзи голосисті?
Чом не чути, кобзи, рокіт ваших струн?
Заросли стежини геть у полі чистім,
І не пройде ними з кобзою співун.
Ой скажи ти, вітре, де біліють кості
Довговусих, мудрих, сивих співунів?
Бо не знає, не знає ненька-Україна й досі,
Де лягли у землю двісті кобзарів?
Ой скажіть, тополі, може, вам відомо
Те, що невідомо вітрам у степах?
З усіма гаями перемовтесь словом:
Де знайшов свій спокій кобзарів тих прах?
Ви, старі дідівські мовчазні могили,
Хоч на мить поруште давній супокій —
Мовте ж слово тільки, може б, ви відкрили
Те, що так сокрите в таємниці тій?
Орле мій могутній, сизокрилий орле,
Ти літаєш, орле, попід небеса,—
Може, твій орлиний зір те все огорне,
Те, що невідомо вітрам і лісам?
Таїна. По світу бродить клята кривда,
Та у неї й чорта взнаєш поготів.
І ніхто не скаже, і ніхто не віда,
Де ж поділись, Боже, двісті кобзарів?
Ой заграйте, кобзи, кобзи дзвінкострунні,
Співуни кобзарські, думу заведіть,
Як у дні моєї голубої юні
Кобзарі Вкраїни зникли в одну мить.
Є багато, звісно, таємниць на світі,
Та життя на світі збереже одну,
Заспівайте ж думу кобзарі новітні,
Про страшну, як правда, чорну таїну.
Учитель. Та сьогодні, на шляху утвердження незалежної України, нам не обминути гірких сторінок нашої історії. Мине ще кілька років — і свідків не буде. І слово правди скажуть лише книги, які аж тепер виходять чи вийшли з друку. Це «Голодомор» Євгена Гуцала, «Жовтий князь» Василя Барки, а особливо «Меморіал—33-й: голод», яка містить тисячу свідчень. Ці матеріали безцінні. Вони розкажуть прийдешнім поколінням про жорстоку трагедію голодомору, і повернеться народові історія, а історії — правда.
Ведучий. Сталін, підсумовуючи першу п'ятирічку, заявив: «Ми, безперечно, досягли того, що матеріальне становище робітників і селян поліпшується у нас з року в рік. У цьому можуть сумніватися хіба що запеклі вороги радянської влади». Але становище в країні було ката¬строфічним.
Ведуча. Ще в жовтні 1932 року партійно-державна верхівка при¬йняла холоднокровне рішення: вийти з кризи шляхом конфіскації зерна у хліборобній галузі. За кілька місяців надзвичайні комісії під керівни¬цтвом Кагановича, Молотова, Постишева викачали із селян внутрішні фонди — продовольчий, фуражний, насіннєвий.
Ведучий. Представники місцевої влади організували у селах спеціальні бригади, які вимагали від кожного негайно відвезти на станцію мішок зерна, а в разі непослуху позбавляли волі на десять років. Це був розбій, свідомо спрямований на фізичне винищення селянства. Смерть косила людей до літа 1933 р.
Учитель. І якщо селянин шукав порятунку від голодної смерті (як пише Василь Барка, викопував з-під снігу мерзлі буряки, збирав полову, колоски на скошеному полі), то був покараний жорстоко.
2-й учень. Жінку засудили до десяти років в'язниці за те, що вона зрізала сто початків достигаючої кукурудзи зі своєї ж власної ділянки: за два тижні до цього її чоловік помер від голоду.
3-й учень. Іншу жінку засудили до 10.років в'язниці за те, що вона зібрала десять цибулин на колгоспній землі.
4-й учень. У одному селі, біля Запоріжжя, розстріляли кількох селян за те, що вони з'їли труп коня.
У Малій Березанці Київської області голова сільради розстріляв сім чоловік, з них трьох дітей 14 і 15 років (двоє хлопчиків і дівчинку), заставши їх за збиранням зерна в полі.
Учитель. Виконавці наказів Сталіна та його поплічники суворо карали тих, хто якось хотів врятуватися, вривалися в хату, як звірі. Ось що розповідає про це П. Тичина в поезії «Загупало в двері прикладом».
Учениця
Загупало в двері прикладом, заграло, зашкрябало в шибку, Ану одчиняй, молодице, чого ти там криєшся в хаті. Застукало серце, різнуло: ой горе! Це ж гості до мене. Та чим же я буду вітати — іще ж не вварився синочок... Біжить, одмикає сінешні, гостям уклоняється низько. Гостей вона просить проходить — сама ж замикає за ними. Проходять солдати у хату один з них писати сідає, Два інших стають коло печі, а два при рушницях на дверях. Ну, як же живеш, молодице? Показуй, що вариш, готуєш? — Стоїть молодиця — ні з місця — і тільки всміхається тихо. Горшок витягають із печі, в нім скрючені пальчики видно. Стоїть молодиця — ні з місця — і тільки всміхається страшно. Ну, як же живеш, молодице? Чого ти мовчиш, не говориш?
— Отак і живу я...— та й змовкла. Ой чий же то голос у неї?
Хрипкий, а тремтючий, веселий.— Та так і живу,— проспівала,—
Хіба ж то йому я не мати? Чи їсти скажіть, не хотілось?
Ви хочете їсти? — Сідайте. Між вами і я молодая. Повірите, люди, їй Богу — отак тільки тут полоснула, Затріпалось зразу і стихло. Повірите, люди,— їй-Богу... Отак і живу,— проспівала, — Отак удова молодая,— І раптом уся затрусилась, мов щось би вона пригадала. Очима так дико по хаті і кинулась вся до синочка. Голівку вона йому гладить і ротика стулює міцно. Заплакала б тяжко — не може, лиш б'ється об піл головою:
— Синочку, дитя моє любе! Ой що ж я з тобою зробила? —
Солдати підводять нещасну, її освіжають водою.
А писар все пише, все пише — та сльози писать заважають.
5-й учень. Спогади, спогади, спогади, їх у чорну страшну книгу зібрали з вуст очевидців з усіх куточків України.
Учениця. У селі Харсики Полтавської області жінку на сьомому місяці вагітності побили дошкою за те, що вона рвала в полі озиму пшеницю. Незабаром після цього вона померла.
6-й учень. Люди ходили з опухлими очима й ногами. Вони ловили мишей, пацюків, горобців, мурашок, земляних черв'яків. Вони перемелювали на борошно кістки, а також шкіру і підметки; вони нарізали стару шкіру і хутро і робили з них макарони, варили клей. Коли виросла трава, вони стали викопувати корені, їли листя і бруньки.
Учитель. А ось що написано про голодомор 1933-го в книгах Є. Гуцала «Голодомор» та Василя Барки «Жовтий князь».
7-й учень. Андрій Синиця, герой повісті «Голодомор» Є. Гуцала збожеволів від голоду, забив свого брата сокирою і зварив у печі, матір втопив у криниці.
8-й учень. А ось інша розповідь.
Юхимко... семирічний син... круглу голівку похилив на ліве тече. Спить... Назавжди заснув. Славний такий хлопчик... А он у бузині скорчився від болю у животі другий син Петро. З вищиреного рота ллється щось по щоці та по підборіддю на землю. Ллється не кров, а якась жовто-біла рідина. Що ж це з хлопцем сталося? Чого наївся?. Обіч нього лежить торбинка, а в торбинці просо. А тепер від болю дитина конає.
9-й учень. Василь Барка у книзі «Жовтий князь» описує такі події:
Жив у селі каліка. Він колись так відморозив собі обидві кисті рук, що їх довелось відрізати. Жив милостинею: обрубками рук він вів вижебраний хліб до рота — їв, придержуючи ними. Його родичі заманили каліку в хату, сказавши, що дадуть хліба. Коли той переступив поріг, на нього навалилося четверо людей. Вони задушили каліку і порізали на м'ясо.
10-й учень. А ось ще одна сцена допиту жінки, описана в цій же книзі: Одну жінку вхопили і душу вимотують: скажи, де хліб? Зв'язали її руки за спину, посеред сараю підвісили за коси: вузлом коси скрутили скріпили вірьовкою, тоді підтягнули через перекладину. Довго висіла жінка, з болю аж отерпла. На босі ноги їй почали хлюпати морозну воду. Шкіра охолодніла і вода задержувалася. Скоро вже льодова кора стала. Вони ж обливали знов, раз у раз від того крига все наростала, поки ноги опинилися в морозних чоботях. «Де хліб сховано?» — все кричав їй в обличчя мучитель. Вона мовчить, довго мовчить. Пам'ятає, що під нивкою в ямі сховано мішечок зерна — дітей нагодувати; помруть, коли віддати його. І через те мовчить. А вже ось їй стало так недобре! Вона чує: смерть приходить до неї, що тоді з дітьми станеться?.. Пропадуть без неї.
«Пустіть! — вже не казала, а харчала жінка.— Я скажу». «Ну так би й раньше, а то замкнула рот,— проговорив допитувач.— Одв'яжіть! Кажи тепер, а то знов підвішу!»
Жінка ледь жива прошепотіла: «На нашій нивці, що над яругою коло горбка, третього від межі: під озиминою».
«Роззуй її!» — командує допитувач; і той ломакою розбиває крижані чоботи, тяжко, до крові, ранячи ноги своїй жертві. А вона болісно затихла і замовкла навіки.
Учитель. Багато хто божеволів... Були люди, які розрізали і варили трупи, вбивали своїх дітей і з'їдали їх. Ось що розповідають очевидці.
11-й учень. В одному селі ми стріли божевільну жінку, яка металася з двору в двір, штовхала всіх і кричала одне-єдине ім'я: «Ваня! Ваня! Ваня!..». Вона зарубала свого дворічного хлопчика і варила, аби прогодувати решта дітей, і скаламутився в неї розум.
Під тужливу мелодію виходить мати — символ України в чорному одязі, читає поезію О. Олеся «Голод».
Ввечері голову вчора одрізала...
Доні... дитині моїй,
Вдосвіта, вранці сьогодні поснідала...
Що це я, що це я? Боженьку мій!
Так, я одрізала пилкою голову,
Думала — м'ясо я з'їм...
Думала — м'ясо, а їла я коливо...
Коливо, коливо, бий мене грім!
Царство небесне їй. Ти не лишилася
В світі без мене сама.
Мати твоя не корилась, а билася,
Тільки вже сили нема.
Людоньки! (Що це я — сплю?),
Вбила дитину свою!
З холоду, з голоду я збожеволіла..
Людоньки! (Що це я — сплю?).
Учитель. Світова громадськість намагалася допомогти голодуючим. Активно включилась у цей процес і наша західноукраїнська громадськість. Почин'зробили священики, звертаючись до населення зробити все можливе для порятунку братів за Збручем. Однак благодійні наміри людей керівництво СРСР представило як політичну провокацію і допомога не приймалась.
Сталін заявив на весь світ, що голод — це вигадка «ворогів народу».
Також стало відомо, що українська громада в Канаді, кілька мільйонне населення Польщі зібрали грошей і продовольство, щоб допомогти голодуючим в Україні. Але знову Сталін та його кліка бездушно відмовились від такої допомоги, мотивуючи відсутністю голоду.
Крім цього, купи зерна лежали на станціях. Зерно гнило, але охоронялося. «Величезні піраміди зерна» диміли від процесів гниття. Картопля теж була звалена в купи і гнила.
Ведуча. Важко навіть через стільки років ступати болючими стежками трагедії. Не віриться, що тут, в Україні, раптово зник хліб, і люди залишилися без зернини.
Ведучий. Народ перестраждав. Стерпів люту наругу своїх катів, але в його пам'яті живе й нині прокляття тим, хто збиткувався над його долею і життям. З життя пішли найкращі, несли з собою в могилу найкоштовніше, що є в нації — гени розуму, здоров'я, довершеність. Тож прошу хвилиною мовчання вшанувати пам'ять жертв сталінського голодомору.
Звучить запис «Вічна пам'ять».
Ведуча. Хай ця гірка правда, народжена після десятиліть безмовства, ляже першим наріжним каменем у підмурівок всенародного пам'ятника трагічної історії українського народу.
Ведучий. Та український народ вистояв і зараз будує свою незалежну державу. І як сказано у вірші:
Дівчина-українка
Наші душі вкраїнські жили й живуть, Наші душі вкраїнські ніколи не вмруть.
Ведуча
І дзвони пам'ять в наші будні Б'є голосами жертв і днесь:
Рік 33-й у майбутнім.
Усі
Не повторись! Не повторись!
Урок закінчується піснею «Господи, помилуй нас».
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали