План конспект 10 клас ПОЕТИЧНА ЗБІРКА «ЗІВ'ЯЛЕ ЛИСТЯ»: «БЕЗМЕЖНЕЄ ПОЛЕ», «ОЙ ТИ, ДІВЧИНО, З ГОРІХА ЗЕРНЯ», «ЧОГО ЯВЛЯЄШСЯ МЕНІ У СНІ?». МІСЦЕ ЛЮБОВНОЇ ТЕМИ У ТВОРЧОСТІ І. ФРАНКА
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 10-03-2013, 10:04

ПОЕТИЧНА ЗБІРКА «ЗІВ'ЯЛЕ ЛИСТЯ»: «БЕЗМЕЖНЕЄ ПОЛЕ», «ОЙ ТИ, ДІВЧИНО, З ГОРІХА ЗЕРНЯ», «ЧОГО ЯВЛЯЄШСЯ МЕНІ У СНІ?». МІСЦЕ ЛЮБОВНОЇ ТЕМИ У ТВОРЧОСТІ І. ФРАНКА

Мета: ознайомити учнів зі збіркою поезії «Зів'яле листя», розкрити світ почуттів і пристрастей, створений по­етичним словом великого майстра; розвивати ви­разне читання, уміння аналізувати поезії; вихову­вати усвідомлення того, що любов найвеличніше із людських почуттів, яке необхідно берегти й ці­нувати.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: епіграф до уроку, збірка поезій, аудіозапис пісні «Безмежне поле в сніжному завою».

У Франка є прекрасна річ лірична драма «Зів'яле листя». Се такі ліки, ніжні вірші, з такою широкою гамою чувстваі розуміння душі людської, що, читаючи їх, не знаєш, кому оддати перевагу: чи поетові боротьби, чи поетові-лірикові, співцеві кохання і настроїв...

Взагалі Франко лірик високої проби, і його ліричні твори просяться часто в музику.

М. Коцюбинський

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II.Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку

III.Актуалізація опорних знань

Як ви розумієте слова М. Рильського «Іван Франко це ро­зум і серце нашого народу. Це боротьба, мука і передчуття щастя України і людяності»?

IV. Перевірка домашнього завдання


V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Слово вчителя. Загальна характеристика поетичної збірки

Збірку «Зів'яле листя» з підзаголовком «лірична драма» Іван Франко створював протягом десяти років (1886-1896). Вона скла­дається з трьох частин (так званих жмутків), у яких розкрива­ється глибока душевна трагедія ліричного героя, викликана важ­кими обставинами громадського та особистого життя, зокрема неподіленим коханням, звідки й назва збірки «Зів'яле листя» як художній образ втрачених надій, задавленого в душі вели­кого почуття.

Недаремно Франко дав збірці підзаголовок «Лірична драма». Три «жмутки» це три події, зміст яких життя, нещасливе кохання ліричного героя. Конфлікт дуже напружений: адже тричі йому «являється любов», і втретє він зайшов так далеко, що зне­вірився в усьому, прокляв життя й поклав йому край.

Не слід ототожнювати ліричного героя поезій із автором. Авто­біографічні мотиви посідають у збірці чемне місце, але це не озна­чає, що її героєм слід бачити самого поета. Митець має право на певні художні узагальнення, домисел. Душа ліричного героя «Зів'ялого листя» ніжна, але безвольна.

Любовна, інтимна лірика збірки вражає своєю силою і глиби­ною («Чого являєшся мені у сні», «Якби знав я чари, що спиня­ють хмари», «Як почуєш вночі край свого вікна» та ін.).

І. Франко підкреслює зв'язок своєї поезії з народною твор­чістю, в якій він черпає натхнення. До таких творів належать передусім написані в стилі народних пісень поезії «Зелений явір, зелений явір», «Ой ти, дівчино, з горіха зерня», «Червона калино, чого в лузі гнешся», «Ой ти, дубочку кучерявий», «Ой жалю мій, жалю», «Оце тая стежечка» та ін. В одному з віршів, уособлю­ючи народну пісню в журливих звуках сопілки, що чарують його серце, поет говорить:

... І стиха до строю сопілки Поплив із народним до спілки Мій спів.

(«Полуднє. Широкеє поле безлюдне»)

Велика кількість поезій «Зів'ялого листя» написана на зразок народних пісень. Видатний український композитор М. Лисенко звертався до поезії цієї збірки й поклав на музику деякі з них.

О. Корнійчук у статті «Великий Каменяр» зазначає, що «лі­ричні вірші Франка з циклу «Зів'яле листя» стоять на рівні ше­деврів світової поезії».

2.«Ой ти, дівчино, з горіха зерня»

Вірш «Ой ти, дівчино, з горіха зерня» входить у збірку «Зів'яле листя». Поет, створюючи поетичний образ коханої, захоплюється її красою, проте, як і в народній традиції, протиставляє ніжній дівочій вроді запальний характер: «серденько колюче терня», «слово остре, як бритва».

Ліричний герой проголошує свою приреченість вічно любити байдужу до нього дівчину. І вічно страждати від цього.

Душевна щирість та справжня любов чоловіка проявляються повною мірою у відсутності будь-якого осуду поведінки коханої.

Образ горіхового зерня є не лише оригінальним, але й надзви­чайно ємним: він викликає зорові, дотикові асоціації в читачів.

Поезія покладена на музику композитором А. Кос-Анатоль- ським.

3.Виразне читання поезії «Ой ти, дівчино, з горіха зерня»

4.«Чого являєшся мені у сні?»

Провідною темою вірша «Чого являєшся мені у сні?» стає дека­дентський настрій занепаду, руйнування раціонального щасливого світу ліричного героя, нещасливого, нездійсненного кохання.

У вірші змальовано складний внутрішній світ закоханої без­надійно людини, де спогади про зародження кохання, його руй­націю приходять до ліричного героя уві сні.

Поет висловлює найщиріші, найглибші почуття, звіряючи своє кохання тій гордій і неприступній, від якої не чекає на вза­ємність.

Схвильованість, переживання ліричного героя відтворені змін­ним ритмом поезії, який утворюється чергуванням різноскладо­вих рядків: від двоскладових до дев'ятискладових.

Завершується ця поезія ліричним зверненням до своєї зіроньки коханої з проханням з'являтися хоч уві сні, дарувати радість і оживляти його стомлене серце.

5.Виразне читання поезії «Чого являєшся мені у сні?»

6.«Безмежнеє поле в сніжному завою»

(Слухання пісні в аудіозаписі)

Франкові душевні муки формально вписувалися в контекст то­гочасних кризових явищ, душевного розладу європейської поезії, що на них відбилися тотальні переживання епохи згасання куль­тури як сутності людського життя, та в них промовляло передусім глибоке чисте серце сина України, яке сприймало всі болі люд­ські й несло в собі пломінь світла й волі до життя. Вслухаймося в його поетичний шедевр, який став народною піснею «Безмеж- неє поле в сніжному завою».

7. Виразне читання поезії «Безмежнеє поле в сніжному завою»

VI. Підсумок

1. Бесіда

  Протягом скількох років І. Франко створював збірку «Зів'яле листя»?

  Скільки частин (жмутків) вона містить?

  Який головний мотив, що об'єднує всі поезії?

  Якими образними засобами створено портрет коханої дівчини в поезіях «Ой ти, дівчино...» і «Чого являєшся мені у сні?»

  Які епітети та метафори для передачі скрижаніння викорис­товує автор у поезії «Безмежнеє поле в сніжному завою»?

2. На основі прочитаних поезій і почутого на уроці заповнити таблицю

 

«Безмежнеє поле в сніжному завою»

«Ой ти, дівчино»

«Чого являєшся мені у сні?»

Тема

 

 

 

Ідея

 

 

 

Художні засоби

 

 

 

 

VII. Домашнє завдання

1. Вивчити напам'ять поезію «Чого являєшся мені у сні?».

2. Зробити ідейно-художній аналіз поезії «Чого являєшся мені у сні?».

3. Підготувати усне висловлювання на тему «"Зів'яле листя" в серці і у пам'яті поета».

4. Виразно читати поезії із збірки «Зів'яле листя».


Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів