План конспект 6 клас Кількісні числівники (цілі, дробові, збірні) та порядкові.
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 23-03-2013, 19:22

Кількісні числів­ники (цілі, дробові, збірні) та порядкові.

 Мета: поглибити знання учнів про числівник як час­тину мови, пояснити поділ числівників на групи; навчити знаходити числівники у тек­сті, відрізняти від інших частин мови, що ма­ють числове значення; виховувати в учнів кмітливість, самостійність мислення.

Хід уроку

III.       сприйняття й засвоєння учнями навчального мате­ріалу

1.     слово вчителя.

Сьогодні ми починаємо вивчати нову частину мови чис­лівник. Числівники за своїм походженням тісно зв'язані з іменниками і прикметниками. Але в процесі історичного роз­витку мови вони втратили граматичні ознаки, властиві імен­никам і прикметникам, і перетворилися на абстрактні найме­нування числових понять.

2.      Робота з підручником. [1] Вправа 350 (усно). Бесіда з класом.

   Зверніть увагу на слова, що означають кількість.

  До якої частини мови вони належать?

  Чи можна цифри записати словами?

[2]Вправа 298 (усно).

— За якими ознаками ви розпізнали числівники?

3.      [1, 2] слово вчителя.

Числівник — самостійна частина мови, що означає число, кількість предметів, їх порядок при лічбі й відповідає на пи­танняскільки? котрий?

За значенням і морфологічними ознаками числівники по­діляються на кількісні та порядкові. Кількісні означають чис­ло або кількість предметів і відповідають на питання скільки? Вони поділяються на такі розряди за значенням:

1)     власне кількісні, що означають цілі числа: три, п'ят­надцять, сімсот;

2)     дробові, що позначають частини предмета:дві п'ятих;

3)     збірні, що позначають певну кількість предметів як одне ціле: семеро, одинадцятеро;

4)     неозначено-кількісні, які називають приблизну кіль­кість предметів: багато, кільканадцять.

Порядкові числівники означають порядок предметів при лічбі і відповідають на питання котрий? Наприклад: восьмий,сорок перший, п'ятисотий.

4.      Розподільний диктант.

З а в д а н н я: записати числівники в дві колонки: в пер­шу — кількісні, в другу — порядкові.

Двадцять п'ять, п'ять восьмих, сімнадцятий, шестеро, чет­вертого, сто, три дев'ятих, одинадцятеро, дев'ятий, вісімде­сят, семисотий, чотириста, тринадцятий.

5.      слово вчителя.

Кількісні числівники не мають роду і числа, але змінюють­ся за відмінками: двома річками, п'ятьма олівцями.

Порядкові числівники змінюються за родами, числами й відмінками: сьомий клас, сьома година, сьоме вікно, сьоми­ми класами.

6.      тренувальна вправа.

Завдання: записати подані сполучення словами; вказа­ти числівники кількісні та порядкові.

100 років, 5-годня, 45 зошитів, 30-й метр, 6-та година,14 учнів.

7.      колективна робота.

Завдання: в записаних на дошці реченнях визначити, якими членами речення виступають числівники.

Двічі по вісім шістнадцять. Краще десятьом дати, як в одного просити. (Нар. тв.) За двадцять кроків од хати росла груша. (І. Нечуй-Левицький) Переможцями стали учні шосто­го класу.

8.      практична робота.

Завдання: поставити питання до поданих слів, щоб від­різнити числівники від інших частин мови. Визначити, до яких частин мови належать ці слова (усно).

П'ять, п'ятірка, п'ятеро, одна п'ята, уп'яте, сто, сотня, со­тий, усоте, одна сота, подвійний, по-друге, другий, подвоїти, двійка, два, двоє.

9.      Робота з підручником.

[1]    Вправа 351(усно).

[2]    Вправа 299 (письмово).

IV.  закріплення вивченого матеріалу

Запитання до учнів.

  Що називається числівником?

  На які розряди за значенням поділяються числівники?

  На які розряди поділяються кількісні числівники?

  Яким членом речення можуть бути числівники?

  Як відрізнити числівник від інших частин мови з число­вим значенням?

V.   домашнє завдання

[1]    Підручник, § 40, вправа 359 (письмово).

[2]    Підручник, § 33, вправа 301 (письмово).


Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів