План конспект 8 клас Відокремлені прикладки
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 24-03-2013, 23:44

8 клас

Відокремлені прикладки

Мета: поглибити знання восьмикласників про відокремлені члени речення, ознайомити з відокремленими прикладками, їх місцем у реченні відповідно до означуваного слова; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити в тексті відокремлені прикладки, аналізувати їх, правильно інтонувати речення з відокремленими прикладками; розвивати творчі вміння трансформувати, моделювати, конструювати речення з відокремленими прикладками; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу формувати сталий інтерес до відомих постатей України, їх творчості та здобутків.

Тип уроку: урокформування практичних умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II.перевірка домашнього завдання

III. Ознайомлення восьмикласників з темою, метою й завданнями уроку

IV. Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми

1.             Творче спостереження з елементами аналізу

? Прочитати текст. Визначити жанр висловлювання. Дослідити, що виражає заголовок — тему чи основну думку.

МИКЛУХО-МАКЛАЙ - НАЩАДОК ЗАПОРОЖЦІВ

Микола Миколайович Миклухо-Маклай — усесвітньо відомий етнограф і мандрівник. Народився він у батьківському маєтку біля Малина на Житомирщині. Освіту здобув у Петербурзі в гімназії та університеті.

Микола Ілліч, батько вченого, був родом із Стародубського повіту на Чернігівщині, працював на залізниці інженером. Патріот свого краю, він читав у рукописах твори Тараса Шевченка. Мати походила з польсько-німецької родини.

У родині Миклухо-Маклая з покоління в покоління передавався переказ, що пізніше ліг в основу повісті Миколи Гоголя «Тарас Бульба». Охрім Макуха, далекий предок по батьківській лінії, був одним із курінних отаманів у Війську Запорізькому. Разом із ним воювали троє його синів — Омелько, Хома і Назар. Середній син, Назар, закохався в польську панянку і став зрадником, перейшовши на бік поляків, що були в оточеній козаками фортеці. Брати Омелько й Хома вночі пробралися у фортецю і викрали Назара, щоб покарати його за зраду. Повертаючись до своїх, козаки натрапили на польську варту. Хома залишився прикривати відхід Омелька, що ніс зв'язаного Назара. Хома в тому бою загинув, а Омелько з братом зумів утекти від переслідувачів. Охрім Макуха власноруч стратив свого сина-відступника.

Григорій Ілліч Миклухо-Маклай, рідний дядько славетного мандрівника, навчався і товаришував із Миколою Гоголем. Письменник дуже цікавився сімейними переказами друга і поклав їх в основу одного з найбільш знаменитих своїх творів. Так Охрім Макуха став прототипом Тараса Бульби (А. Полетавкін).

· З'ясувати, чи всі виділені частини тексту є відокремленою прикладкою. Свою відповідь аргументувати.

· Яке місце в реченні відповідно до означуваного слова може займати відокремлена прикладка? Відповідь проілюструвати прикладами з тексту.

2.             Слово вчителя

Будь-який відокремлений член речення стає більш виразним, набуваючи нових емоційно-експресивних та оцінних рис. Особливо великі виразові можливості мають відокремлені одиниці прикладкового типу.

Відокремлена прикладка — це іменниковий зворот, який виступає в реченні у функції означення.

Сприяють відокремленню прикладок такі фактори, як зміст, наявність пояснювальних слів, характер означуваного слова, місце прикладки в реченні тощо.

Прикладки бувають відокремленими й виділяються комами в таких випадках:

1) Якщо прикладка стосується особового займенника. Йому, досвідченому конструкторові, таке завдання було не нове.

2) Якщо прикладка поширена і стоїть після означуваного іменника (частіше власної назви). Кажуть, Проліс, такий парубійко лісовий, ходить по лісу. (М. Івченко)

3) Поширена прикладка, що стоїть перед пояснюваним іменником, якщо вона має обставинний відтінок. Вірний син трудової поневоленої України, Шевченко став найглибшим виразником дум і сподівань народних... (Олесь Гончар)

4) Прикладка, яка починається словом як (коли має причиновий відтінок).

Лише один Павло Степанович дуже ввічливо, як дійсний джентльмен, поздоровкався і урочисто поправив пенсне. (М. Івченко)

5) Якщо прикладка сполучається з пояснюючим словом за допомогою слів наприклад, або, тобто, чи, як-от, от-от, а саме, навіть, зокрема, родом, на ім'я.

Тайга, тобто заболочений хвойний ліс, тягнеться на сотні кілометрів.

Непоширена або поширена прикладка, що стоїть в кінці речення, відокремлюється тире, щоб відрізнити її від однорідного члена: Дивлячись на людей, усміхався і мій батько — великий добрий чоловік. (О. Довженко)

Якщо відокремлена поширена прикладка має значення уточнення й перед нею можна поставити слова а саме, то вона відокремлюється за допомогою тире. Усі мешканці будинку — і дорослі, і діти, і старі — разом узялися за впорядкування саду.

3.             Робота з підручником. Опрацювати теоретичний матеріал на ст. 210.

· Розказати про відокремлену прикладку: що вона позначає, чим виражається, до якого слова відноситься в реченні, на які види поділяється.

· Зробити висновок про те, які розділові знаки вживаються в реченнях з відокремленими прикладками.

· Пригадати, яка особливість уживання на письмі непоширених прикладок. Назвати основні правила вживання дефіса та лапок при непоширених прикладках.

Виконати вправу 357, 358 (усно).

V. Виконання системи практичних завдань для закріплення

1. Пояснювальний диктант

· Записати речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Виділити відокремлені прикладки.

Прибув мій канівський земляк Середа на ім'я Петро (Т. Костюк). 2. Дружина Платона Симиренка Софія за походженням французька дворянка швидко перейняла козацькі звичаї родини, охоче спілкувалася українською мовою (Л. Мацько). 3. Із Любечем давньоруським містом пов'язані долі багатьох руських князів Олега, Ярослава Володимировича, Святополка, Володимира Мономаха, Святослава Всеволодовича (М. Тищенко).

 1. Виділити в реченні відокремлену прикладку (підкреслити її)

2. З'ясувати, до якого слова відноситься

3. Дослідити, поширена чи непоширена відокремлена прикладка та чим вона виражена  

 4. Пояснити вживання розділових знаків

2. Дослідження-трансформація

Подані речення трансформувати так, щоб виділені компоненти виступали в ролі відокремленої прикладки. Записати змодельовані речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Виділити відокремлені прикладки. Указати на слова, які вони конкретизують.

Зразок.

Відомий український композитор і письменник Микола Аркас усе життя був вдячний матері (В. Жадько). — Микола Аркас — відомий український композитор і письменник — усе життя був вдячний матері.

1. Нащадок племені фулярів із Сенегалу Айра Олдрідж народився у Нью-Йорку (М. Шудря). 2. Дочка київського князя Ярослава Мудрого Анна у серпні 1049 року взяла шлюб із французьким королем Генріхом І (О. Балабко). 3. Студент Київського університету Олександр Тулуб познайомився з улюбленим викладачем філологічного факультету, українським письменником Миколою Івановичем Костомаровим (3. Тулуб). 4. Правнук запорізького козака Володимир Вернадський усе своє життя був пов'язаний з Україною (С. Ковальчук). 5. Боліло серце у січового полковника Дмитра Вітовського (Є. Куртяк).

· Дослідити, як змінюється зміст речень при їх трансформації.

· Чи можна вважати ці пари речень синтаксичними синонімами.

3.             Погрупуйте сполучення слів відповідно до правил правопису. Накресліть і заповніть таблицю. Незнайомі слова запишіть у словничок. З одним словом із кожної колонки складіть речення і підкресліть прикладки.

Поет/світоч, письменник/борець, людина/патріот, об­раз/символ, філософ/гуманіст, Нестор/Літописець, літо­пис/Повість минулих літ, храм/Святої Софії, Володимир/Хре­ститель, місто/Київ, письменник/літописець, учені/філософи, святиня/оберіг, річка/Донець, пароплав/Т.Шевченко, книга М.Грушевського/Історія України-Руси, журнал/Літературно-науковий вісник, дослідник/літературознавець, поет/класик, псевдонім/Марко Вовчок, опера/Кармен, учений/поліглот.

Очікувана відповідь.

Прикладки, що беруться в лапки

Прикладки, що пишуться через дефіс

Прикладки, що пишуться окремо

Літопис «ПМЛ»

Поет-світоч

Нестор Літописець

Пароплав «Т.Шевченко»

Письменник-борець

Храм Святої Софії

Книга Грушевського «Історія України-Руси

Людина-патріот

Володимир Хреститель

Журнал «Літературно-науковий вісник»

Образ-символ

Місто Київ

Опера «Кармен»

Філософ-гуманіст

Річка Донець

 

Письменник-літописець

Псевдонім Марко Вовчок

 

Учені-філософи

 

 

Святиня-оберіг

 

 

Дослідник-літературознавець

 

 

Поет-класик

 

 

Учений-поліглот

 

4.             Лінгвістична гра «Віднови синтаксичну конструкцію»

· Записати речення, уставляючи замість крапок потрібні за змістом відокремлені прикладки. За потреби скористатися довідкою.

1. У візантійських хроніках лишилися описи зовнішності сина Ігоря й Ольги, ....

Сорбонни стоїть найстаріший храм Парижа, зведений за наказом Генріха І чоловіка Анни Ярославни (О. Балабко).

2. «Моцартом духовної музики» називав Артема Веделя у своїх схвильованих листах земляк Дмитро Бортнянський, ....

3. Нас зустрічає Зіновія Франко, ....

4. Володимир Іванович Вернадський — ... — був основоположником учення про біосферу та ноосферу.

5. Із Острогом, ... , пов'язана доля такої історичної постаті, як Володимир Мономах.

Довідка: давньоруським містом; на той час уже всесвітньо відомий композитор; видатний вітчизняний учений-енциклопедист, природодослідник, мінералог і кристалограф; київського князя Святослава; онука Каменяра.

· Дослідити, як узгоджується відокремлена прикладка з означуваним словом.

5.             Робота біля дошки.

· Запишіть речення. Знайдіть відокремлені прикладки. Охарактеризуйте умови відокремлення та засоби їх вираження.

1. Нема без кореня рослини, а нас, людей, без батьківщини (М.Чернявський). 2. У клопотах і турботах непомітно спливло літо — вінець хліборобського року (В.Скуратівський). 3. Наше століття багате на різ­номанітні сенсації, тобто на неймовірні чи малоймовірні явища (З кн. "Дванадцять місяців"). 4. Син бідного сільського титаря, Павло Грабовський в дитинстві пізнав не тільки злидні, щоденні важкі турботи про хліб насущний, а й поетичні обряди, сумовиту красу народної пісні (О.Дей). 5. Ремез — пташка невеличка, в'є гніздечко-рукавичку на лозині біля річки (А.Камінчук) 6. Змовкнув дятел — працьовита птиця (В.Ткаченко).

Очікувана відповідь. 1.людей – відокремлюється, коли прикладка є видовим поняттям до родового; 2.вінець хліборобського року – відокремлюється, якщо треба підкреслити самостійність прикладки (частіше в кінці речення); 3.тобто на неймовірні чи малоймовірні явища – відокремлюється, коли прикладка приєднується до означуваного слова (іменника) за допомогою сполучникатобто;4. син бідного сільського титаря - стоїть перед пояснюваним іменником і має обставинний відтінок; 5. пташка невеличка – відокремлюється, якщо поширена прикладка має додаткове пояснювальне або уточнювальне значення й перед нею можна поставити а саме (стоїть в середині речення); 6. працьовита птиця - якщо треба підкреслити самостійність прикладки (частіше в кінці речення).

6.             Самостійна робота.

— Складіть і запишіть кілька речень з відокремленими прикладами в поєднанні зі словами особливо, тобто, або, як, родом, так званий.

Прочитайте, із двох речень складіть одне, зробивши присудок другого речення відокремленою прикладкою.

7.              Доповнити текст відокремленими прикладками.

1. Хлопець зітхнув, хотів щось сказати, далі махнув тільки рукою і пішов. 2. Минає рік. Батько й мати на панщині. 3. А бур'яни несходимі. 4. Видатні педагоги усвідомлювали значення рідної мови для виховання дитини. 5. Творчий геній Т. Шевченка вказував українській мові її майбутнє. 6. Гафійка увійшла до хати і притулила до печі замерзлі руки.

VI. Підсумок уроку

VII. Домашнє завдання

Вивчити теоретичний матеріал на ст.210. виконати вправу 363.

 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів