План конспект 9 клас Тема: Розділові знаки між простими реченнями в складносурядному. Варіант №3
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 13-03-2013, 08:42

Тема: Розділові знаки між простими реченнями в складносурядному. Варіант №3

Мета: закріпити знання про вживання розділових знаків між частинами складносурядного речення; виховувати патріотизм, поважливе ставлення до природи, милосердя до всього живого; формувати пунктуаційну грамотність; розвивати логічне мислення, зорову й слухову пам’ять, увагу, удосконалювати орфоепічні навички.

Тип уроку:  урок закріплення вивченого.

Обладнання: підручник.

 

Хід уроку

 

 

І. Перевірка домашнього завдання.

 

* Переписати записані на дошці (спроектовані на дошку) речення, розставляючи розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення).  Пояснити вживання і невживання ком.

 

Довго тужить сумна бандура про діла у старій сивині, і якусь невідому зажуру навіває та пісня мені. (В.Симоненко.) Тут  запеклася кров мого народу і одридали волю кобзарі. (Л.Костенко.) Кобзар невидющий сидить на могилі й співає,  й голосить струна до струни. (Є.Гуцало.)

 

* Робота біля дошки. Подані  безсполучникові речення перебудувати на сполучникові – складносурядні. Записати їх, пояснити вживання розділових знаків.

 

Одлетіли давно журавлі, заснуло зерно у землі. Облетів у полі мак, одшуміло жито.  Шумить дерев зелений світ, жовтавий лист спадає з віт. Каштани осінь роздягла, зима заворожила. За вікном блакитним хуги плач і рев, облетіло щире золото з дерев.

За  В.Сосюрою.

 

* Диктант із коментуванням. Записані речення прочитати, дотримуючи правильної інтонації.

 

Проскочили стрункі, тонконогі сарни – і знов  усе тихо. Найменший шелест або стук – і моє серце падає і завмирає.  Двері рипнули – і в хату тихо входить лікар.

З тв. М.Коцюбинського.

ІІ. Повідомлення мети і завдань уроку.

 

ІІІ. Відтворення теоретичних відомостей.

 

*Бесіда.

·                   Які речення називаються складносурядними?  Навести приклад.

·                   Які сполучники вживаються для  обєднання  простих речень у складносурядне?

·                   У яких випадках між простими реченнями у складносурядному, зєднаними сполучниками і, та (і),  кома  не ставиться?

·                   Який розділовий знаки, крім коми, вживається між частинами складносурядного речення? У яких випадках?

 

ІV. Виконання вправ на закріплення вивченого.

 

*Прочитати речення. Вказати з-поміж них прості та складні. Довести, що складні речення є складносурядними. Пояснити вживання в простих і складних реченнях сполучника і.

 

І. Слухаю, радію неповторній  днині і слова збираю по одній зернині. (М.Сливко.) Пізня осінь пахне димом, і темніють береги, і метається над ними чайки сивої "ки-ги”. (Л.Талалай.) Тут сойка феєричним бє крилом і соловей  стріля раптовим  шротом. (Є.Гуцало.) Гуляли протяги на ганках, і  барабанив дощ хльосткий, а темна ніч,  мов хуліганка,  зривала з яблуньок хустки. (Д.Луценко.)

ІІ. Спадає осінь, як димчастий сніг, і гостро пахне листя недогниле. Восени розумнішою стає людина і ще мякшим -  трави примятої шовк. (М.Рильський.) А пожовкле листя  мчить кудись у просинь і безсило пада на стежки сумні. (Д.Фальківський.) По дніпровських золотих прикметах ходить осінь в золотих наметах і збирає в запашні долоні від калини кетяги червоні. (Л.Забашта.)

ІІІ. Маленьким хлопчиком додому у полі йшов я в шумі трав і у гніздечку камяному сорокопудика спіймав. Тримав я міцно пташеня те, й на мене зорили з руки його лякливі оченята, немов чорненькі ягідки. Над ним  сіяла синь квітчаста  і птиць лунав щасливий спів...  Невже навіки волі щастя він у долоні загубив?  І стиснув серце  жаль великий, і пальці я розкрив: "Ану!” І він пурхнув з щасливим криком в залиту сонцем вишину.

В.Сосюра.

 

Словник.Шріт – дрібні свинцеві кульки, які вживаються для стрільби з рушниці; дріб, картеч. Перен. – щось дуже дрібне.

 

* Пояснювальний диктант.За схемою, поданою на с. 25 підручника, зробити синтаксичний розбір перших двох речень (усно).

 

І. Без Вкраїни мені не являється Світ, а без Світу для мене немає Вкраїни. (І.Гончар.) Дніпро-Славута постарів, та зеленіють його схили, і щовесни на Йван-горі цвітуть ромашки білі-білі. (Б.Дегтярьов.) Дніпро задумливо плюскає легенькими хвилями об берег, і маленькі човники злегка гойдаються на них, наче граються. (В.Винниченко.) Неначе із золота звито бджолу золотисту, і ллється, як мед, її пісня органна, густа. (Є.Гуцало.)

ІІ. Козацькі голови завжди в ціні, та ми не даємося, брате-коню, даром! (В.Вербич.) Отак козаччина пройшла, а ми немов не чули. (П.Тичина.) Блищало небо золотом янтарин, а вже метнули в битву козаки, і дико скрикнув ординець-татарин, сповзаючи з високої луки. (А.Малишко.) Слава козацька свідомість розбудить, й не буть нам  безпамятним племенем сірим!. (Б.Дегтярьов.) Звитягою співатиме душа, а вітер віджене  ворожі кулі, а донька порохає у зозулі  сто літ – для тебе, слави – для коша. (А Зігора.) Все було: хурделиці, негоди,  нескінченні далі чужини, та завжди я  радісно приходив до калини,  неньки і весни. (В.Письменний.)

 

* Самостійна робота. Переписати, розставляючи попущені розділові знаки (подаємо речення без їхнього вилучення) та літери.

 

І. Заворожений гай ловить пром..ні місячні листячком, і квітки запашні, наче лаг..дні струни, бр..нять. (О.Омельченко.) Куди зн..кають зорі на світанні і відпливають хмари, вітром гнані? (М.Луків.) На землю сходить ніч, і зоряним рядном  вона вкр..ває все, мов  ніжною габою. (В.Сосюра.) Часом втома  в жилах розіллється і  тривога  в очі загляда. За вікном шепочуться тополі і пала осінній жар дібров. (Д.Луценко.) Осінній день б..грянцем догорів, і повний місяць знову став на чати. (О.Рубан.) Вітрець зсував фіраночки-хмарки, і місяць усміхався яснозоро, і співчутливо кліпали зірки. (С.Репях.) А за стіною стогне завірюха і хилить голову  засніжена сосна. (Д.Фальківський.)

ІІ. Вже грона ч..рвоні в калини горять і птахи до неї здалека л..тять. (Л.Забашта.) Ж..ття постійно в’яже свої гордієві вузли, і не встигаєш їх ро..рубувати. (О.Гончар.) Не поміча хв..лин людина, а час прудкий свій килим тче. (Д.Луценко.) В м..ті згуртуймося орлами, і буде в нас своє гніздо. (М.Осадчий.) Косили нас гарматні жерла під  дикий сміх і злобний рев, та Україна ще не вмерла і вже ніколи не умре! (Л.Воловець.) Бинт пам’яті ховає давні рани,  і тільки правда може їх зцілить. (В.Олешко.)

 

V. Перевірка якості самостійної роботи учнів.

 

VІ. Підбиття підсумків уроку.

 

VІІ. Домашнє завдання.  Вправа 37 (І,ІІ).

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали