Урок №16 Складносурядне речення
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 1-11-2013, 22:47

Урок №16

Складносурядне речення

Мета: поглибити знання учнів про складне речення, будову складносурядного речення, засоби зв’язку в складносурядному реченні; розвивати уміння і навички розрізняти складні речення різних типів, визначити їх структуру і засоби зв’язку між простими реченнями у складносурядному; виховувати повагу до народної моралі, загальнолюдських цінностей

Тип уроку:вивчення нового матеріалу.

Епіграф:

«Лиш храм збудуй, а люди в нього прийдуть»

Ліна Костенко.

Хід уроку

I.Організаційний момент

II.Актуалізація опорних знань

1. Перевірка письмового домашнього завдання

2.Гра «Мікрофон». Передаючи «мікрофон» по ряду ланцюжком, діти дають відповіді на запитання з розділу «Синтаксису» і «Морфології»:

1.Що вивчає «Синтаксис» ?

2.Яке речення називається простим?

3.Яке речення називається складним?

4.Які типи складних речень ви знаєте?

5.Що таке сполучник?

Які типи сполучників виділяють? Назвіть приклади?

III.Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Обговорення епіграфа

Бесіда

З кількох частин складається це речення?

Яким зв’язком поєднана перша і друга частина?

Чому між першою і другою частиною стоїть кома?

Тому предметом нашої розмови сьогодні буде саме складносурядне речення

(Запис числа, класної роботи,теми уроку)

IV.Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу

1. Робота з підручником

·Колективне опрацювання теоретичного матеріалу, проведення взаємоопитування на основі діалогу.

2. Робота в групах

Завдання: прочитати речення, визначити граматичну основу, з’ясувати за допомогою чого поєднуються частини складного речення, встановити змістові відношення між частинами речень. Представити свій тип речень

1 група

Дівчина троянди поливала, і кудись котилась хмар навала, і сміялась осінь з а вікном

2 група

Моя любов чолом сягала неба, а Гриць ходив ногами по землі

3 група

Чи для вас немає зелені в лісах, чи для вас не сяє сонце в небесах?

V.Виконання вправ на основі опрацьованого теоретичного матеріалу

1. Робота біля дошки

Записати речення, підкреслити в кожному граматичні основи. Довести, що речення є складносурядними. Визначити, до яких розрядів належать вжиті для зв?язку їхніх частин сполучники.

1. Старенька хата сперлась дахом в сад, а вишня в стріху свої гілки горне.

2. Хай не мліють ріки і озера, і буде в них вода цілюща й чиста.

3. Хай не згаса калинове намисто, а колос наливає повне зерно.

2. Робота в мікрогрупах (4 особи)

Побудуйте речення за поданими схемами, запишіть в зошит.

1.Або =======, або _ _ _ _ ======= .

2._ _ _ _ =======, а ________ =======.

3.________ _ _ _ _ _ =======, а _______ =======.

4.======= ________ _ _ _ _ , проте _ _ _ _ ________ =======.

3. Завдання «Голосуй». Відповідають учні з символічними руками, визначаючи вид складносурядного речення (ССР)

Дмухнув вітер понад ставом – і сліду не стало

Вітру на небі не було, проте клекотів сильний прибій

То вітер говоре, то вітер шепоче

Ніч за вікном, та не хочеться спати

І знову степ, як щедрий вулик, і сяє золото хлібів Часом в блакитній вишині пропливала біла хмара, або пролітала пташинка, або ширяв шуліка.

4. Завдання з картками

Завдання: продовжіть речення так, щоб утворилися складносурядні речення, які складатимуть невеликий пейзаж. Побудуйте схеми їх.

1. Грім помалу стихає, і …

2.Неподалік чулося дзюрчання води, а …

3.Від дороги тягнуться рівно поля …

4.За селом росте пшениця, і …

5.Вже й каштани розквітають навкруги, але …

5. «Я будую»

Завдання: побудуйте речення за поданими схемами, запишіть в зошит

1. [ ], проте [ ]

2. Хоч [ ], хоч [ ]

3. І [ ], і [ ]

VI.Узагальнення вивченого на уроці

1. «Ромашка», зриваючи пелюстки, повторюємо поняття, закріплюємо вивчене.

Учень підходить до дошки, зриває пелюстку, читає поняття і дає повну відповідь.

«Знаю – навчаюся - вмію» - прокоментувати ланцюжок, поєднавши з темою уроку

VII.Домашнє завдання

Вивчити правила. Виписати з художньої літератури по п’ять складносурядних речень, побудувати схеми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів