Складне речення і його ознаки. Складносурядне речення, його будова й засоби зв’язку в ньому.
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 24-10-2013, 22:01

Урок № 15.

Складне речення і його ознаки. Складносурядне речення, його будова й засоби зв’язку в ньому.

Мета. Поглибити знання учнів про складне речення, його ознаки, будову, інтонаційні особливості; формувати поняття про складні речення без сполучників, із сурядним та підрядним зв’язком, учити знаходити їх у текстах; розвивати творчі вміння моделювати складні речення, реконструювати прості речення в складні, складати речення за схемами, використовувати складні речення в усних та письмових висловлюваннях; виховувати патріотичні почуття, любов до природи, бережне ставлення до неї.

Тип уроку:урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання. Робочі зошити, посібники.

Скачати електронний варіант Urok-15.doc [81 Kb]

Хід уроку

I.Організаційний момент

II.Актуалізація опорних знань

Прийом «Мозковий штурм»

-Що називаємо «реченням»? (Речення – це синтаксична одиниця, оформлена за законами даної мови, що виражає закінчену думку; найменша комунікативна одиниця.)

-Які ви знаєте речення за будовою? (Прості і складні).

-Яке речення називається простим? (Що має одну граматичну основу).

-Складне речення – це…(Речення, яке має дві або більше граматичних основ).

-Які є види простих речень?

-Пригадайте й назвіть сполучники сурядності.

-Про види складних речень ми дізнаємося на сьогоднішньому уроці.

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

Вступне слово вчителя.Для створення висловлювань мовці використовують прості й складні речення. Складні речення, на відміну від простих, несуть більше інформації. Між їхніми частинами встановлюється змістовий і граматичний зв’язок. Залежно від способу поєднання простих речень у складному розрізняють такі основні види складних речень:

1)складні сполучниковіречення (складносурядні й складнопідрядні);

2)складні безсполучниковіречення.

IV. Сприймання і засвоєння навчального матеріалу

1.Пояснення вчителя. Робота з підручником.

Опрацювання теоретичного матеріалу на с.48, 49.

2. Узагальнення теоретичних знань.

1) Учасники кожної з груп методом ґронування створюють таблицю «Основні види складного речення», усі учні класу обговорюють правильність складання таблиці, добирають до кожного з видів складного речення відповідні схеми. Результат демонструється одним із учнів на інтерактивній дошці.

Складне речення 


Сполучникове Безсполучникове

речення речення


Складносурядне Складнопідрядне

речення речення

[ ], і [ ]. [ ], ( ).

 

Учні читають правила, співвідносячи їх із власними висновками, зробленими під час роботи в інтерактивних групах.

 

2. Колективна робота з таблицею.

 

Завдання для груп:

№ групи

Правило

Приклад

Питання

Складне речення має дві і більше граматичні основи.

Над Дніпром широким, вільним,

Де степи й луги цвіли,

Наші пращури-слов’яни

Оселились і жили.

О.Олесь

«Повість минулих літ» відкриває нам дорогу в далеке минуле рідного краю.

Чим складне речення відрізняється від простого?

Складне речення, частини якого з’єднані за допомогою сполучника, називаються сполучниковими.

Складне речення, між частинами якого немає сполучника, називається безсполучниковим. Його принципова схема: [ ], [ ].

 

З побудовою Софійського собору площа перед ним стала громад-ським центром міста, де відбувалися віча, торги і ярмарки.

 

Сонце сходить над Києвом древнім, починається ранок новий.

Чим відрізняються складні сполучникові та безсполучникові речення?

Частини складного речення, об’єднані сурядним зв’язком (вони рівноправні – не можна поставити питання від однієї частини речення до іншої), утворюють складносурядне речення. Його принципова схема: [ ], і [ ].

 

Встає Хрещатик в сонячнім пожарі,

І дім звели висотний на горі,

І падають в долоні тротуарів

Каштани на потіху дітворі.

П.Панченко

Яка особливість складносурядного речення?

Частини складного речення, об’єднані підрядним зв’язком (вони нерівноправні – можна поставити питання від однієї частини речення до іншої), утворюють складнопідрядне речення. Його принципова схема: [ ], ( ).

 

Князь Ярослав Мудрий збудував Софійський собор на честь перемоги над печенігами на тому місці, де була битва.

Яка особливість складнопідрядного речення?

Працюючи з реченнями-прикладами, учні підкреслюють граматичну основу, будують «логічний ланцюжок», позначають «кордони» частин складного речення, обґрунтовують свій вибір щодо його класифікації.

Коментар учителя

- Запишемо чотири речення й спробуємо визначити їх вид.

Червону книгу України засновано в 1976 році.

Червону книгу України засновано в 1976 році, а світ вона побачила в 1980 році.

Червону книгу України засновано в 1976 році, у якій описано 85 видів тварин і 151 вид рослин.

Червону книгу України засновано в 1976 році, вона була надрукована в 1980 році.

-Як ви гадаєте, чому виникла потреба у створенні Червоної книги України?

-Запам’ятайте найперше, «золоте» правило синтаксису – починай аналізувати речення з визначення граматичної основи.

-Тому визначимо граматичні основи в даних реченнях.

-У складному реченні зазначимо межі частин.

-Спробуємо зобразити схеми до цих речень. (Див. табл.8, стор.25).

-Давайте визначимо вид кожного речення.

-Із яким видом складного речення ви не зустрічалися в попередніх класах?

Отже, складне речення – це речення, що складається з двох або кількох простих речень, об’єднаних в одне синтаксичне ціле за змістом, інтонацією, сполучниковим або безсполучниковим зв’язком:Ми нові гаї посадим, щоб земля була весела(М. Рильський). Сонце заходить, гори чорніють, пташечка тихне, поленіміє(Т. Шевченко).Від простих речень вони відрізняються кількістю граматичних основ (мають дві або кілька) і позбавлені інтонаційно-смислової самостійності. Оскільки в складних реченнях установлюється зв’язок між частинами, то ці речення несуть більше інформації.

Складні речення мають такі ознаки: виражають відносно закінчену думку, характеризуються інтонацією завершення, співвіднесеністю свого змісту з дійсністю, служать досконалим засобом формування, вираження і повідомлення думок.Складніречення розрізняють за будовою і смисловими зв’язками між частинами. Залежно від способу поєднання частин бувають складні сполучникові та складні безсполучникові речення. Складні сполучникові речення поділяють наскладносуряднітаскладнопідрядні.

Частини складносурядного речення з’єднуються сурядними сполучниками. У складносурядному реченні частини, що входять до нього,— рівноправні, незалежні одна від одної, тобто з’єднані сурядним зв’язком, як однорідні члени:Реве Дніпро, й лани широкі медами пахнуть, колосом шумлять(М. Рильський).

Частини складнопідрядного речення поєднуються підрядними сполучниками і сполучними словами. Вони залежать одна від одної і з’єднані підрядним зв’язком:Були такі випадки, що рибалкастрибав у воду, щоб ухопити коропа руками(Остап Вишня).Частини безсполучникового складного речення пов’язуються між собою за допомогою інтонації (без сполучників і сполучних слів):Зійшли сніги, шумить вода(П. Грабовський).

 

V. Виконання системи творчих вправ на основі опрацьованого теоретичного матеріалу

1. Робота з підручником.

Виконати усно впр.74.

2. Лінгвістичне дослідження на основі тексту

·Прочитати текст. Визначити стиль і тип мовлення. Аргументувати свою думку прикладами з тексту. Переписати. Вставити пропущені розділові знаки і вмотивувати уживання їх. Назвати складні речення.

Побратимство в запорожців перебувало у великій шані. Народні оповідання зберегли нам багато випадків про те коли козак одшукавши свого побратима в неволі й не маючи коштів, щоб його викупити віддавався сам на каторгу з тим аби турок випустив його побратима на волю...

На знак побратимства запорожці мінялися хрестами з тіла а далі в них усе було спільне: вони дарували один одному коней, зброю й інші речі. У походах побратими бувало не з’їдять один без одного шматка хліба; в боях же вони билися поруч і рятували один одного від смерті або захищали своїм тілом.

Побратимство надавало запорожцям великої сили. Воно було однією з таємних причин їхньої непереможності й того що ворог рідко захоплював січовика в бранці. Коли траплялося що когось із побратимів хтось кривдив чи ображав то другий зараз же заступався за нього; якщо ж побратима зрадливо вбивали то його названий брат лишившись живим ставав за нього месником (За А. Кащенком.)

·Поміркувати над визначеннями, що подають сучасні словники до словапобратим:1) названий брат і 2) товариш по боротьбі, битві, боях. До якого значення тут ближче описане побратимство? Чи тільки в запорожців було побратимство?

·Знайти в тексті всі слова з коренембрат.Доповнити їх своїми прикладами. Скласти з ними 2–3 складні речення із сполучниковим і безсполучниковим зв’язком. Зробити їх синтаксичний розбір, використовуючи алгоритм.

3. Дослідження-моделювання. Утворити із поданих простих речень складні сполучникові речення. Записати їх. Намалювати схеми.

1. Прилуки розташоване на берегах ріки Удай. 2. Колись вона була повноводною.

3. Зараз, розоравши береги ріки, вирубавши ліси навколо неї, осушивши болота, ми майже втратили її. 4. Вода в річці дуже забруднена внаслідок негативного впливу підприємств та жителів нашого міста. 5. Необхідно проводити природоочисні акції.

4. Практичний синтаксис

·Утворити з поданих простих речень складні сполучникові речення. Записати їх, уникаючи тавтологічних повторів.

1. Настала осінь. Пожовкло листя на деревах. Відлітають птахи. Все частіше небо затягують важкі хмари (За Б. Лепким).2. Був зорепад і зелен сад. Ми були у парі (За В. Кудрявцевим).3. Мати все життя тяжко працювала. Син виріс неробою (За О. Гончарем).4. З високих круч луна орлиний клекіт. Я телефон Ваш набрала (За Т. Севернюк).5. Час летів, немов на крилах. Мов сон, життя минало (За Лесею Українкою). 6. Верби сплакували листям. Золоті сльозигнало над водою (За Г. Тютюнником).7. Праця стає великим вихователем. Праця входить у духовне життя наших вихованців (За В. Сухомлинським).8. Катря наче заспокоїлась. Неймовірна думка не кидала її голови (За Панасом Мирним).

5. Творче моделювання з елементами взаємоперевірки

·Скласти речення за поданими схемами.

[], (). [], []. [], і [].

 

VІ. Узагальнення й систематизація набутих знань, умінь, навичок учнів

Двоїсто-розподільний диктант 

  1. Просте речення складається з двох граматичних основ.
  2. Складне речення – це речення, яке має дві або більше граматичних основ.
  3. Скидання стічних вод у відкриті водойми в останні роки збільшилося на 1 мільярд кубічних метрів. Це речення просте?
  4. У сполучникових складних реченнях частини з’єднуються за допомогою інтонації, сполучників та сполучних слів.
  5. Найбільшою річкою України є Дніпро, до вод якої разом зі стічними водами потрапляє 700 тонн органіки, 34 тонни нафтопродуктів, 9 тонн заліза… Це речення складне сполучникове?
  6. У безсполучникових складних реченнях частини з’єднуються за допомогою інтонації та сполучників сурядності.
  7. Людство стурбоване не тільки забрудненням рік, а й виникненням над планетою озонових дір, що може призвести до глобальної катастрофи. Це речення складне безсполучникове?
  8. Складні сполучникові речення поділяються на складнопідрядні й складносурядні.
  9. Погіршення екологічної ситуації в Україні згубно впливає на здоров’я населення, тому тривалість життя наших людей на 6 років нижча, ніж у більшості розвинутих країн. Це речення складносурядне?
  10. Складносурядним називається речення, що складається з двох або більше синтаксично рівноправних частин, поєднаних сурядним зв’язком.
  11. За рік в атмосферу велике місто викидає 3 мільярди тонн відходів, а це в кілька тисяч разів перевищує норму. Це речення складносурядне?
  12. Щоб виростити ліс, потрібно не менше 100 років, а щоб спалити – декілька годин. Це складне безсполучникове речення?

 

VІІ. Підсумки уроків, оцінювання

VIII. Домашнє завдання.

1. Вивчити правила за підручником.

2. Виконати вправу підручника 74.

 

 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів