Урок №11. Робота над помилками. Діалог. Інтонація речень з діалогами. Розділові знаки при діалозі
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 7-10-2013, 19:56

Урок №11.

Робота над  помилками. Діалог. Інтонація речень з діалогами. Розділові знаки при діалозі

Мета: - актуалізувати знання учнів про вживання розділових знаків при прямій  мові, діалозі, цитатах;

-         удосконалювати вміння розставляти розділові знаки при прямій мові, діалозі;

-         розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення ,творчу уяву;

-         виховувати розуміння етикетних норм і моральної поведінки під час спілкування, а також повагу до співрозмовника.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I.                   Організаційний момент

II.                 Актуалізація опорних знань

1.                 Робота над помилками, допущеними у переказі.

2.                 Бесіда

— Пригадайте, який зміст має поняття «чуже мовлення».

— Які існують способи передачі чужого мовлення?

— Які із способів частіше вживаються в писемному мовленні, а які в усному?

— Що називається прямою мовою?

— Що називається словами автора?

— Які розділові знаки використовуються при прямій мові?

3.                 Робота біля дошки. Виправте помилки.

Дошка   1. «ПМ?» - а.                      2. А: «пм!».

 

                  3. А « ПМ». – а.                  4. «ПМ?, - а, - ПМ».

      

 

III.               Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів

1.                 Слово вчителя.

Спілкування людей може відбуватися у форму діалога або монолога.

 Монолог – це висловлювання однієї особи, розраховане на слухача.

Діалог – це розмова, яка відбувається між двома особами, кожна з яких виступає і мовцем і слухачем. Щоб зрозуміти, що ж таке діалог, прослухаємо текст.

Кожного ранку я вітаюсь із своєю сусідкою:

– Добридень, бабусю!

– Доброго здоров’я, дитинко! – лагідно відповідає вона.

Отже, діалог – це пряма мова, що передає розмову двох або кількох осіб. Слова кожної особи, яка бере участь у розмові, називаються репліками. Слова автора супроводжують репліку, якщо не зрозуміло, кому належить пряма мова. Зайвий раз у діалозі непотрібно вживати слів автора.

2.                 Робота з підручником

Для того, щоб краще зрозуміти нашу тему, попрацюємо з підручником. Розглянути теоретичний матеріал на с.40-41.

3.                 Робота з текстом

Прочитати у ролях текст на с.40.  На основі тексту розказати про особливості побудови діалогу і вживання в ньому розділових знаків.

IV.              Виконання завдань творчого характеру

1.                 Відтворення деформованого тексту.

·                   Прочитати уривок з твору В. Сухомлинського «Щастя матері». Розставте потрібні розділові знаки.

… Нарешті Чорнокоса мати спитала:

Ким же став твій син?

Видатним музикантом з гордістю мовила Білокоса Він користується величезним успіхом, його ім'я відоме багатьом, він має успіхи за кордоном.

А твій син ким став спитала Білокоса.

Хліборобом. Він оре землю і сіє хліб збарає урожай і знову оре землю сіє і знову збирає. У сина сім'я двоє дітей.

А, щастя тебе обминуло сказала Білокоса Твій син став простим селянином, яких мільйони …

2.                 Робота з картками. Відредагуйте речення. З’ясуйте характер помилок. Коли недоречно замінювати пряму мову непрямою?

1) Учитель запитав про те, хто вивчив вірша напам’ять ?

2) Автор про нього каже, що ти веселий, сміливий завзятий.

3) Сергійко вийшов з кімнати, сказавши, що я невдовзі повернусь.

4) Леся Українка писала, що «хотіла б я піснею стати у мою хвилину ясну, щоб вільно по світі літати, щоб вітер розносив луну».

3. Складіть речення за схемами:

1) А: «П».

 2) «П?» — а.

 3) «П, — а, — п.

 4) «П! — а. — П!»

 

4.                 Робота біля дошки

1)                 Походжає дівчина по лугу до сестри словами промовляє Сестро сестро ти зелена

2)                  руто ти зозуля в гаї на камінні.

2) Як чудово загриміло всміхаючись, співуче говорила Шура. Більше?, зам’явся Хома. Чого ж... Можна спробувати.

4) Треба написати про тебе нарис в газету докинув Отава. Це так мило з простого селянського хлопця виріс видатний лікар.

5.                 Робота з підручником. Виконати усно впр.61.

6.                 Слово вчителя. У повсякденному житті людина потрапляє в різні мовленнєві ситуації і користується кількома видами діалогів: побутовами, навчальними, художніми, діловими та ін..

Побутовий діалог являє собою неофіційну розмову, яку використовують у повсякденному спілкуванні під час щоденних бесід удома, у школі, на роботі.

Діловий діалог являє собою акт прямої взаємної комунікації в офіційно-діловій сфері.

Запитання для учнів класу:

·                   Назвати вимоги офіційної й неофіційної розмов.

·                   Поміркувати, яка між ними різниця.

·                   Яку розмову вести легше: офіційну чи неофіційну?

7.                 Вчитель. 

А тепер ми поговоримо про основні правила ведення діалогу (офіційного та неофіційного).

1.    Шанобливо, доброзичливо ставтеся до співрозмовника.

2.    Говори ввічливо, до старших звертайся на Ви.

3.    У розмові торкайся теми, яка цікавить.

4.    Чітко став запитання, зрозуміло висловлюйся, будь небагатослівним.

5.    Учись уважно слухати співрозмовника. Чим уважніше ти слухатимеш, тим приємніше буде людям з тобою розмовляти.

6.    Не намагайся говорити голосніше від співрозмовника.

7.    Розмовляючи, дивись на співрозмовника.

8. Творче завдання.

·                   Скласти діалог, розкриваючи зміст однієї з тем.

1.                 «Людину пізнати нелегко. Але той, кого легко пізнати, не вартий того, щоб з ним знатися». 2. «Якщо людина протягом дня почує одне добре слово, побачить один добрий вчинок і зробить одну добру справу, - вона проживе цей день недаремно».

V.                Узагальнення вивченого на уроці

1.                 Мікрофон.

Учні по черзі передають один одному уявний мікрофон, відповідають на попереднє питання і задають наступне. Перше питання задає учитель.

(Що нового ви дізналися сьогодні на уроці?  У якому вигляді існує мовлення? • Що таке монолог? • Що таке діалог? • Які розділові знаки вживаються при діалозі? • Як називається висловлювання кожного учасника діалогу?)

VІ. Домашнє завдання.

Вивчити правила с.40.

Складіть діалог про вашу майбутню професію. Запишіть, дотримуючись правил пунктуації при діалозі.

 

 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали