План конспект Урок №32. Зм №7. «Тези прочитаного (художнього твору, публіцистичної чи науково-пізнавальної статті)»
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 27-12-2013, 23:24
Урок №32.
Зм №7. «Тези прочитаного (художнього твору, публіцистичної чи науково-пізнавальної статті)»
Мета: формувати в учнів поняття про тези як один із видів самостійної роботи з літературою; ознайомити з видами тез та вимогами до їх складання; розвивати вміння дев’ятикласників осмислювати прочитане, виділяти основні положення, висунуті автором; ознайомити з послідовністю складання тез, використовуючи пам’ятку; застосовувати різні види складання тез; виховувати почуття патріотизму.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.
Обладнання: підручник.

ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку.
ІІІ. Розвиток пізнавальної активності учнів у процес виконання практичних завдань
1. Робота з текстом
• Прочитати текст. Визначити його основну думку. Пригадати і процитувати 1–2 строфи згаданої в тексті пісні. Які пісні цього циклу вам відомі? Назвати їх.
«Ой у лузі червона калина похилилася». Скільки щирих, зворушливих патріотичних почуттів викликає ця пісня в кожного, хто сприймає її небайдужим серцем. Пісня, власне її перша строфа, бере свій початок із старовинних козацьких пісень, що відображали героїчну боротьбу лицарів Запорозької Січі з польсько-шляхетською неволею. Серед пісень цього циклу знаходимо і пісню «Розлилися круті бережечки». Заключна строфа цієї пісні дала початок досліджуваному народнопоетичному тексту, що стосується іншого періоду визвольних рухів в Україні — боротьби народу за національну незалежність. Гей, у лузі червона калина похилилася, Чогось наша славна Україна зажурилася... Червона калина! Скільки прекрасних поетичних образів червоної калини зустрічаємо в народних піснях, скільки визначних українських поетів оспівали її в творах. Пісня «Гей, у лузі червона калина» виникла в період зародження січового стрілецького руху, зразу набула широкого розголосу, увійшла в численні співанки, стала народною... (За Ф. Погребенником).
• Дібрати до тексту заголовок. Виділити основні положення, висунуті автором щодо розкриття змісту тексту.
• Записати авторські думки з кожного абзацу у вигляді цитат. Позначити логічний наголос.
2. Проблемні питання
– Для чого необхідно обирати форму запису інформації – тезування?
– Яке лексичне значення слова теза?
Відповідь – вправа 368. Прочитайте текст. Порівняйте лексичне значення слова теза, що вживається в наведеному тексті, із значенням слова тези, уживаним у назві параграфа. Яку різницю ви помітили?
Роздум — це висловлювання, у якому встановлюються причинно-наслідкові зв'язки між явищами, подіями. До роздуму ставимо питання чому?
Перша частина роздуму — це теза, тобто думка, яку треба довести.
Друга частина роздуму — це доказ або докази, які використовуються для доведення висловленої думки (тези).
3. Робота з підручником. Рубрика «Запам'ятаймо»(с.230)
Тези прочитаного — це коротко сформульовані основні думки прочитаного. Тези використовуються для запам'ятовування певної інформації. Здебільшого вони мають форму речень на зразок: Реформи шкільної освіти. Ігрова форма уроку. Підручник як художній твір. Можливості вибору домашнього завдання.
Роль тез можуть виконувати сформульовані мікротеми тексту.
4. Колективна робота з таблицею. Розглянути таблицю. Проаналізувати зміст
Види тез Що означають
Цитатні відбір авторських тез із тексту
Вільні основні положення тексту формулюють своїми словами
Змішані цитати й вільний виклад авторської думки чергуються
Складні окрім ствердження якоїсь думки, містять ще й доведення її або показують особисте ставлення

5. Робота з пам’яткою
ПАМ’ЯТКА
«Як підготувати тези прочитаного»
1. Прочитати весь текст або розділ (як великий).
2. Продумати зміст тексту, його основні положення.
3. Формулювати думки чітко й коротко, але зберігати самобутність форми.
4. Кожне положення повинно містити в собі лише одну думку.
5. Записуючи тези, потрібно нумерувати кожну, пропускати рядок між ними.
6. У кожній тезі потрібно виділяти головне слово й помічати логічний наголос.
7. Якщо твір великий, то в кінці кожної тези вказують номер сторінки тексту, якщо невеликий – джерело викладу.
8. Основні авторські думки повинні мати вигляд послідовних пунктів.
ІV. Самостійне складання учнями тез прочитаного.
1. Робота з підручниками.
Опрацювати текст вправи 369., виділити тему, основну думку, підібрати заголовок.
2. Сформулювати й записати основні положення тексту у формі вільних тез. Скористатися опрацьованою пам’яткою.
V. Підсумок уроку
1. «Мікрофон»
– На якому етапі уроку найцікавіше працювати?
– Де ми витратили найбільше часу?
– Що нам заважало працювати злагоджено?
– Що треба було зробити інакше?
VІ. Домашнє завдання
Дописати тези, підготувати усний докладний переказ тексту, опрацьованого на уроці.
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали