Визначення: —твір-опис природи ; —твір-опис приміщення ; —твір-роздум про вчинки людей на основі спостережень і вражень;
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 14-04-2013, 10:42

За вимогою чинної програми шестикласники повинні навчитися вико­нувати такі види творчих робіт:

твір-опис природи (на основі особистих вражень і за картиною);

твір-опис приміщення (на основі особистих вражень і за картиною);

твір-роздум про вчинки людей на основі спостережень і вражень;

твір-оповідання на основі побаченого і за картиною;

замітка в газету з елементами роздуму про вчинки людей.

Опис природи (пейзаж) — вид опису, який характеризує основні риси, ознаки природи будь-якої місцевості. Він поділяється на такі частини:

1)      загальне враження,

2)      опис основних елементів (зображувана місцевість, пора року, по­года, рослини, люди і тварини);

3)      висновок-завершення.

З описами природи ми найчастіше зустрічаємось у художніх творах. Але скласти твір-опис самому значно важче, ніж милуватись письмен­ницьким шедевром. Адже описати пейзаж неможливо, не маючи власних вражень від побаченого, тому необхідно захопитись побаченим, зачару­ватись природою.

Створюючи опис за картиною, зверніть увагу не лише на її тематичне навантаження, а й на техніку виконання. Дайте відповіді на питання: Що зображено на передньому плані, що — позаду? Звідки падає світло, як зображені об’єкти, які кольори використав художник? Яке враження справляє картина, яким настроєм пройнята?

У висновку висловіть особисті враження про розглянуту картину.

У своєму творі використовуйте відомі вам художні засоби виразності: епітети, порівняння, уособлення.

Твір-опис приміщення (на основі особистих вражень і за картиною) потребує урахування найголовніших деталей інтер’єру:

1)  розташування приміщення і його площа;

2)  кількість вікон, освітлення;

3)  колір стін та їх оздоблення;

4)  наявність і розташування меблів;

5)  чи відповідає приміщення своєму призначенню.

Мета ділового та наукового опису — подати точну конкретну інфор­мацію про приміщення та його елементи, без емоційної оцінки.

У художньому описі автор має передати своє ставлення до зображу­ваного.

Твір-роздум про вчинки людей (на основі власних спостережень і вражень) є одним із найскладніших видів творів за способами викладу матеріалу. Це зв’язний текст, який містить тезу (сформульовану думку автора щодо обраного питання), докази на користь цієї думки, а також висновок, який є логічним завершенням тексту. Речення перебувають у причиново-наслідкових відношеннях (у кожному наступному реченні подається обґрунтування, пояснення думки, висловленої в попередньо­му реченні).

Написання твору-роздуму розвиває логічне мислення, вчить обсто­ювати власну точку зору і спростовувати хибні думки. Робота над розду­мом про вчинки людей передбачає осмислення правил людського співіснування, моральних принципів життя суспільства.

Для того щоб скласти твір-роздум на основі власних спостережень і вражень, слід назвати дійових осіб і дати перелік їхніх вчинків, проана­лізувати ці вчинки і зробити висновок про власне ставлення до них.

Твір-оповідання на основі побаченого — це невеликий за обсягом твір розповідного характеру про одну подію з життя персонажа.

Слід відрізняти оповідання від розповіді, бо воно є одним із різно­видів розповіді. Саме в оповіданні можна виділити такі композиційні елементи: зав’язку (епізод, яким починається розповідь), розвиток дії (послідовний виклад подій), кульмінацію (момент найвищого напружен­ня), розв’язку (заключну дію, яка є результатом названих подій).

На відміну від розповіді, в оповіданні чітко висловлюється ставлен­ня автора до зображуваних подій. Пишуться оповідання в художньому стилі, часто в них використовується діалог. Особливостями оповідання є розповідний спосіб викладу думок, нетривалий час дії, невелика кількість дійових осіб, стислість викладу матеріалу.

Замітка в газету — це невеликий текст публіцистичного стилю, повідом­лення в газеті (стінгазеті), журналі, яка характеризується гостротою про­блеми, стислістю, влучністю і нерідко містить звертання до читача.

Замітка висвітлює важливий, цікавий для читача факт. Роботу над заміт­кою краще розпочати з аналізу заміток, дібраних із періодичної преси. В осно­ву учнівської замітки береться важливий факт із життя шкільного колективу.

Завдання замітки з елементами роздуму — привернути увагу читачів до певної проблеми, висловити авторське ставлення, а також переконати читачів у правильності чи хибності якоїсь позиції.

Важливий етап роботи — складання заголовка, який буде привертати увагу читача лаконізмом та сконденсованістю основної думки матеріалу.

Замітку звичайно пишуть на окремому аркуші паперу, залишаючи поля для редакторських поміток. У кінці текст підписують і ставлять дату.

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів