План конспект СПІВВІДНОШЕННЯ ЗВУКІВ І БУКВ. ЗВУКОВЕ ЗНАЧЕННЯ БУКВ Я, Ю, Є, ї
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 20-01-2013, 11:32
СПІВВІДНОШЕННЯ ЗВУКІВ І БУКВ. ЗВУКОВЕ ЗНАЧЕННЯ БУКВ Я, Ю, Є, ї
Мета: поглибити й систематизувати знання учнів з теми «Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв я, ю, є, ї навчити учнів визначати звукове значення букв я, ю, є, ї залежно від їхньої позиції у слові; формувати загальнопізнавальні вміння аналізувати звуки, букви, зокрема літери я, ю, є, ї; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в учнів почуття поваги до захисників Батьківщини.
Внутрішньопредметні зв'язки: і
І Культура мовлення: правильна вимова букв і звуків; використання логічного наголосу для виділення у вимові смислового навантаження.
Текст (риторичний аспект): удосконалення вміння правильної вимови голосних і приголосних у процесі виступів учнів із повідомленнями.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Перевірка домашнього завдання.
1. Прослуховування зв'язної розповіді учня про знаки письма.
2. Рецензування розповіді.
3. Пошук-редагування.
1. Прочитати текст. Знайти в ньому пунктуаційні й орфографічні помилки. Відредаговане записати.
В. О. Сухомлинський нас учить, що любити батьківщину це і пізнати свій народ. Людина, що пізнала свій народ, свою вітчизну, говорив Василь Олександрович, пізнає саму себе, осмислює свою особистість, як частину народу, осягає найніжніше й найсуворіше почуття — почуття обов'язку і відповідальності перед народом, перед батьківщиною {З журналу).
2. Знайти порушення у записі прізвищ видатних педагогів. Записати їх в алфавітному порядку.
Макаренко А. С, Амонашвілі Ш. О., Сухомлинський В. О., Сковорода Г. С, Розов В. , Скопенко В. , Курило В. , Шевченко Г.
III. Установчо-мотиваційний етап
1. Ознайомлення учнів із структурою теми.
2. Внутрішня мотивація навчально-розвивальної діяльності учнів з теми «Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв я, ю, є, ї
IV. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Оголошення епіграфа уроку
Летять, летять роки! В історію вони
Неначе птаху вирій відлітають.
Для нас, людей, лиш пасма сивини
Та біль душі і пам'ять залишають.
Іван Меркотан
V. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок п'ятикласників
Бліц-опитувашія
? Дати якнайшвидше відповіді на питання:
1) Скільки звуків в українській мові? (38)
2) Яку кількість становлять приголосні, голосні? (32, 6)
3) Скільки букв в українському алфавіті? (33)
4) Яку кількість становлять приголосні, голосні? (23, 10)
VI. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Створення проблемної ситуації
? П'ятикласникам пропонується з'ясувати, чому звуків більше, ніж букв. Матеріал для пошуку — опорні схеми «Звуки мовлення», «Український алфавіт» (див. урок з теми «Звуки мовлення. Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт»).
Робота з теоретичним матеріалом задля зіставлення нових знань із базовими
? Співвідношення між звуками і буквами: 38 звуків, 33 букви. Буквами позначають звуки на письмі.
VII. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми
Пошуково-вибіркова робота
. Прочитати текст. Дібрати заголовок. Що він відображає — тему чи основну думку? Виписати у 3 стовпчики: 1) слова, в яких кількість букв та звуків однакова; 2) слова, в яких звуків більше, ніж букв; 3) слова, в яких ЗВУКІВ менше, ніж букв.
ПОЧЕСНИЙ ГРОМАДЯНИН РАЙОНУ
Багато років віддав військовій службі наш земляк Микола Єгорович Горєліков. Зараз він — генерал-майор у відставці, мешкає в Москві й очолює тут земляцтво Херсонщини.
Микола Єгорович підтримує постійні зв'язки з нашими ветеранами, буває на урочистостях, котрі проводяться в районі, зустрічається з колишніми воїнами-фронтовиками.
Підтримує зв'язки з народним хором ветеранів війни та праці. Не забуває привітати земляків зі святами, ювілеями. Надає матеріальну допомогу школам-інтернатам області.
За активну життєву позицію Миколі Єгоровичу Горєлікову присвоєно звання «Почесний громадянин Великоолександрівського району». Нехай нашим славним земляком пишаються нинішні та наступні покоління (3 газети).
2. Прочитати і розгадати метаграми, в яких указується на лексичне значення слів відгадок і є літери, за допомогою яких можна знайти відгадки. Записати фонетичною транскрипцією виділені слова.
Не цвірінькає — співає,
Жовто-чорне пір'я має,
З лісових густих кущів
До родини горобців.
Пташка в гості прилітає,
Як харчів не вистачає.
Після с як замість и
Букву у напишем ми —
Будем мати запашну,
Гарну ягоду смачну.
(Синиця — суниця)
Тече собі, хвилюється,
Навколишнім милується, г
Ар на п змінити —
Почне пекти й варити.
(Річка — пічка)
З димаря він вилітає,
Як в печі вогонь палає,
Варто нам д нар змінити —
Стане містом він умить.
(Дим — Рим)
Я буду синонімом слова вважати, Якщо букву на початку вживати, Коли її букву ж замінити, Я стану синонімом слова хотіти.
(Гадати — жадати)
У нім — три літери, та ба — Іде на ньому молотьба, А прочитай з кінця — і вмить Почне тобі мишей ловить.
(Тік — кіт) Іде собі, літає, З квіток нектар збирає, А якщо дж зітерти, Вмить стане одяг жерти.
(Джміль — міль)
Творчі вправи (робота в парах)
1. Від поданих слів утворити нові, змінюючи першу літеру. Увести їх у речення, ускладнені однорідними членами, вставними словами, звертаннями з теми «Війна не має забуття».
Нора, замет, білка, пічка, гадати.
Довідка: кора, гора, намет, гілка, річка, жадати.
2. Закінчити подані прислів'я. Яку головну думку вони мають? Повністю затранскрибувати їх.
Кінець діло...
Мальованим конем далеко... Кожний край має... В умілого і долото ловить... У чуже просо... Добрий пастух не покине... До готового борошна мельник... Люби діло й...
Довідка: хвалить; не заїдеш; звичай; рибу; не суй носа; свого стада; знайдеться; воно тебе полюбить.
3. Завдання-жарт.
Допоможіть дістатись кішці до мишки, для цього змініть у кожному наступному слові один звук так, щоб утворилось нове слово. Слова записувати знизу вверх.
4. Слова-перевертні.
Перегрупувавши голосні і приголосні, утворити нові слова. Рис, літо, пілот, рамка, ікра, ручка, городи. Наприклад: рис-сир; літо-тіло і т. д.
VIII. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
Дати відповіді на запитання:
1) Яке ж співвідношення має звуковий і буквений склад нашої мови?
2) Яке значення мають букви я, ю, є, ї?
3) Чим відрізняється буква ї від я, ю, є?
IX. Підсумок уроку
Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час вивчення теми.
X. Домашнє завдання
1. На основі вивченого теоретичного матеріалу скласти зв'язне висловлювання про співвідношення звукової і буквеної системи української мови.
2. Використовуючи географічні назви, власні назви захисників Батьківщини, скласти твір-роздум-мініатюру з теми «Прогяжкі ті роки забути — тяжкий гріх! Про це ви, люди, знайте!».
3. Виписати слова з я, ю, є, ї. Букви, що позначають голосний звук і м'якість приголосного підкреслити, прямою лінією, а ті, що передають голосний і приголосний,— хвилястою.
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів