План конспект ВИМОВА ГОЛОСНИХ ЗВУКІВ ї ПОЗНАЧЕННЯ ЇХ НА ПИСЬМІ. НЕНАГОЛОШЕНІ ГОЛОСНІ Е, И, О В КОРЕНЯХ СЛІВ. НЕНАГОЛОШЕНІ ГОЛОСНІ, ЩО НЕ ПЕРЕВІРЯЮТЬСЯ НАГОЛОСОМ
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 20-01-2013, 23:57
ВИМОВА ГОЛОСНИХ ЗВУКІВ ї ПОЗНАЧЕННЯ ЇХ НА ПИСЬМІ. НЕНАГОЛОШЕНІ ГОЛОСНІ Е, И, О
В КОРЕНЯХ СЛІВ. НЕНАГОЛОШЕНІ ГОЛОСНІ, ЩО НЕ ПЕРЕВІРЯЮТЬСЯ НАГОЛОСОМ
Мста: ознайомити учнів з основними нормами літературної вимови голосних звуків; формувати орфографічні й орфоепічні вміння щодо написання й вимови голосних є, и, о в коренях слів, ненаголошених голосних, що не перевіряються наголосом; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов і повагу до краси рідної природи, її багатств.
Внутрішньопредметні зв'язки:
Лексикологія: засвоєння нових слів.
Культура мовлення: правильна вимова наголошених і ненаголошених голосних; засвоєння складних випадків слововживання.
Тип уроку: урок осмислення нових знань, формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Перевірка домашнього завдання
1. Мовна вікторина «Хто швидше?»
• 3 якої тканини можна зробити набір географічних карт? (Атлас —
атлас).
• Як перетворити простий замок у великий будинок? (Змінити наголос)
• Що необхідно зробити, щоб повільне діяння висипати швидко закінчилося? (Змінити наголос)
2. Мовна вікторина «Хто більше?» ,
Записати пари слів, які б різнилися наголосами. Усно ввести 'їх у прості речення, ускладнені вставними словами. Наприклад: орган — орган.
3. Робота для взаємоконтролю.
Учні читають записані зі всіма можливими переносами слова. Коментують за допомогою правил.
III. Установчо-мотиваційний етап
1. Психологічна настанова щодо вивчення теми уроку, ознайомлення зі структурою уроку. Акцентувати увагу п'ятикласників на відомостях щодо голосних букв і звуків.
2. Учням пропонується згадати основні правила вимови й написання голосних наголошених і ненаголошених.
3. Внутрішня мотивація навчально-розвивальної діяльності учнів з теми «Вимова й позначення на письмі голосних звуків».

IV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Оголошення епіграфа
З-під землі біжить водичка,
Але це не озерце,
Не струмочок і не річка,
А цілюще джерельце.
О. Важеніна
V. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
п'ятикласників
Робота над епіграфом
1. Прочитати виразно віршований твір.
2. Дати відповіді на запитання: а) Яка основна думка поезії? б) Які цілющі джерела України ви знаєте? в) Чим вони корисні?
3. Записати в зошит слова землі, озерце, джерельце, біжить, водичка, зозуля, урожай. Розставити наголоси. Дати відповіді на питання:
а) Як вимовляються голосні звуки в наголошених складах?
б) Як вимовляються ненаголошені [є], [и], [о]?
в) Як вимовляються ненаголошені [а], [у], [і]?
створює складність; [о] з [у] плутають лише перед складом з наголошеним [у] або [і].
VI. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Робота з теоретичним матеріалом
задля зіставлення нових знань із базовими
? В українській літературній вимові голосні під наголосом вимовляються завжди чітко: зелень, щебече, пити. В інших випадках, як правило, плутаються ненаголошений [є] з [и], [и] з [є], написання яких
У деяких словах (переважно іншомовних) написання –ненаголошеного голосного не перевіряється: левада, бензин, бетон, кишеня, пиріг. У та-I ких випадках краще користуватися орфографічним словником.
VII. Усвідомлення здобутих знань
у процесі практичної роботи, удосконалення
загальнопізнавальних і творчих умінь з теми
Вибіркова текстуальна робота
? Прочитати текст. Дібрати заголовок. Що він виражає — тему чи основну думку?
Україна надзвичайно багата різноманітними лікувальними ресурсами. На її території більш як 500 джерел мінеральних вод, на базі яких - функціонує 50 курортів, понад 20 лікувальних закладів, близько 40 заводів по розливу мінеральних вод.
Є джерела мінеральних вод на Харківщині, у Криму, Карпатах. У західному Криму знайдені ще підземні гарячі води, які не тільки мають лікувальні властивості, а й господарчі (можуть дати тепло для опалення майже 50 тис. квартир). Багата Україна й лікувальними грязями, які застосовують для лікування у вигляді ванн і аплікацій (3 підручника географії).
? Назвати наголошені й ненаголошені голосні у словах тексту. Як перевірити правильність їх написання?
? З'ясувати значення виділених слів за допомогою тлумачного словника.
Творча робота
1. Переписати подані слова, уставляючи замість крапок пропущені голосні букви. Розставити наголос. Свій вибір аргументувати вивченими правилами. Записані слова ввести у зв'язне висловлювання з теми «Мінеральні води України і їх користь».
С...ЛО, сп...нитися, б...р...г, б...р...гти, три...вога, кр...ниця, в...л...чезні, пр...ч...нити, п...гані.
2. Продовжити прислів'я і приказки. Підкреслити ненаголошені голосні є, и, о в коренях слів. Як перевірити правопис слів з ненаголошеними голосними?
Вода, що тече повз двір .... Вода сильніша ... . Вода солодша за .... Вода Дніпрова над усе .... Вода біля воріт.... Вода в струмку не буває .... Вода має своє .... Вода м'яка, а камінь ... . Вода найчистіша біля ....
Довідка: ціни не має; за вогонь; всяке вино; здорова; ціни не має; каламутна; джерело; пробива; витоку.
VIII. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
Дати відповіді на питання:
1. Які правила слід застосовувати щодо написання наголошених голосних?
2. Що треба знати при написанні ненаголошених голосних у коренях слів?
3. Як перевірити написання ненаголошених голосних, які не перевіряються наголосом?
IX. Підсумок уроку
X. Домашнє завдання
1. Підготувати повідомлення в науковому стилі з тем «Вимова голосних звуків і позначення їх на письмі», «Ненаголошені голосні є, и, о в коренях слів», «Ненаголошені голосні, що не перевіряються наголосом». : 2. Скласти невеликий твір-опис одного з мінеральних джерел Криму, Харкова або Карпат. Підкреслити ненаголошені голосні. Пояснити їх правопис за допомогою орфографічних правил.
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів