План конспект Урок №13. Пряма мова, її види. Розділові знаки при ній (узагальнюючий урок)
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 14-10-2013, 22:15

Урок №13.

Пряма мова, її види. Розділові знаки при ній (узагальнюючий урок)

Мета:узагальнити та систематизувати знання учнів про пряму мову, цитату, діалог; аналізувати мовний матеріал, розвивати пунктуаційну грамотність, комунікативну компетентність,творчі здібності;удосконалювати вміння застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці, навички самостійної роботи; виховувати шанобливе ставлення до культури та традицій України.
Тип уроку : узагальнення і систематизації знань
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація знань

1.Перевірка письмового домашнього завдання. Прослуховування творів, визначення найкращого.

2. Групова робота:інтерактивний метод «Мозковий штурм» з елементом сигнальних карток:

· Чужа мова - це мова іншої особи, не автора, не мовця?Так

· Дослівне відтворення чужої мови – це пряма мова?Так

· Основна частина конструкції з прямою мовою становлять слова автора?Ні (пряма мова)

· Різновидом прямої мови є діалог?Так

· Нова репліка діалогу записується з нового рядка?Так

· Репліки діалогу інколи беруться в лапки?Так(Коли?- коли записуються підряд, не з абзацу, а між ними ставимо тире)

· Цитати завжди беруться в лапки?Ні(Не беруться , якщо цитується віршований текст)

· З малої літери пишеться цитата?Так(Коли? – коли є частиною речення)

· Епіграф є різновидом цитати?Так

· Чи можна пряму мову передати як непряму?Так

· Замініть пряму мову непрямою: Батько завжди казав: «Хліб для українців не лише матеріальна річ, це – святиня, жертовна страва для Богів або й саме Божество чи втілення Божественної Сили, яка має духовну цінність».

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчання.
IV. Виконання практичних завдань для узагальнення вивченого

1. Коментоване письмо
Записати речення. Назвати пряму мову, схарактеризувати ре­чення за метою висловлювання. Пояснити розділові знаки.
1. «Гарна музика»,— шепнула заслухано Дарка (ІВільде).
2. Махнові ж своє муляло: «Перекази козацькі, вони хай трохи постороняться, розкажи, які перекази про нас складають»
3. Бус Яворницького сердито ворухнувсь: «То не ідеал, до якого йдуть через руїни» (О.Гончар).
4. «Антон не з таких,— сказав Мартин Джура,— проти своїх Антон не піде»(П.Панч).
5. «Свій мед, першої взятки,— не втерпів боцман, щоб не похвалитись. І звер­таючись до Марії, додав: — Уже чотири вулики маємо, ціла пасі­ка...»(О. Гончар).6. «А куди ви їдете, люди добрі?» — осмілився спитати Павлусь(А. Чайковський).
Проаналізувати зміст першого речення і висловити власні мір­кування щодо поняттягарна музика.
2. Дослідження-трансформація на основі тексту
Прочитати текст мовчки. Які речення можна перебудувати в речення з прямою мовою? Перебудувати їх і записати, дотримуючись пунктуаційних норм.
Стародавні орачі говорили, що земля дає все і забирає все. А їхні нащадки відзначали землю як матір, яка всіх годує і пес­тить. Селяни ж навчали своїх дітей не випускати землі з рук, триматися міцно за неї, бо вона єдина не зрадить ніколи.
Глибоку повагу відчувала людина до землі-трудівниці, яка «парує та людям хліб готує». Упевнений у собі лицар-козак кляв­ся землею, цілуючи її і навіть з'їдаючи. Землею лікувалися, прикладаючи її до ран, як оберіг землю брали з собою в дорогу (ЗаВ. Супруненком).
- Передати зміст висловлювання, використовуючи речення з пря­мою мовою.
3. Коментоване письмо
Записати речення. Назвати пряму мову, схарактеризувати ре­чення за метою висловлювання. Пояснити розділові знаки.
1. «Гарна музика»,— шепнула заслухано Дарка (ІВільде).
2. Махнові ж своє муляло: «Перекази козацькі, вони хай трохи постороняться, розкажи, які перекази про нас складають»
3. Бус Яворницького сердито ворухнувсь: «То не ідеал, до якого йдуть через руїни» (О.Гончар).
4. «Антон не з таких,— сказав Мартин Джура,— проти своїх Антон не піде»(П.Панч).
5. «Свій мед, першої взятки,— не втерпів боцман, щоб не похвалитись. І звер­таючись до Марії, додав: — Уже чотири вулики маємо, ціла пасі­ка...»(О. Гончар).6. «А куди ви їдете, люди добрі?» — осмілився спитати Павлусь(А. Чайковський).
Проаналізувати зміст першого речення і висловити власні мір­кування щодо поняттягарна музика.
4. Завдання в парах : Прочитати текст. Знайдіть речення з прямою мовою, випишіть їх, розставте розділові знаки, складіть схему.

(А) Коли Пабло Пікассо побачив картини Катерини Білокур, кажуть, він довго стояв біля них, мов загіпнотизований, а потім назвав її геніальною й порівняв із Серафін Луїз, відомою художницею, яка вславилася в наївному мистецтві. (Б) І додав Якби в нас була такого рівня художниця, ми змусили б світ заговорити про неї. (В) На більшості з полотен художниці стоїть напис Малювала з натури Катерина Білокур. (Г) Справді, природа була її головним учителем, а квіти найулюбленішими мотивами. (Д) Квіти, як і люди, - живі, мають душу казала художниця й тому ніколи не зривала їх, а змальовувала, бо вважала що зірвана квітка вже не квітка.

Обговорення опрацьованого тексту, перевірка розстановки розділових знаків.

5. Вправа «Кодування. Хто швидше?»

1.Діалог.

2.Цитата.

3.Пряма мова.

4.Епіграф.

5.Непряма мова.

1.«Мамо, ми будемо грати сьогодні на галявині?” – у неньки спитала
донька.
2. Слово для Лесі Українки – це „гострий, безжалісний „меч, то, що здійма вражі голови з плеч...”
3. Батько запитав :
- Діти, ви вже вивчили уроки?
- У нас все готово.
4. Марічка сказала, що все буде добре.
5. Мову чудову, глибинне і пружне слово,

Немов гостру зброю, дав нам народ.
Д.Павличко



Речення


1


2


3


4


5


Відповідь


3


2


1


5


4


Букви


г


у


м


о


р



Код: 1 – м, 2 – у, 3 – г, 5 – о, 4 – р.
6. Складання діалогу за запропонованими темами

«Державні символи України», «Державні обереги», «Що таке дружба?»

V.Систематизація й узагальнення знань учнів
Дати відповіді па запитання:

1.Що таке пряма мова? Навести приклади.

2.З якою метою люди використовують пряму мову?

3.Яке значення має інтонація при прямій мові? Навести при­клади.

VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання

Скласти діалог про улюбленого письменника. Пояснити розділові знаки.

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали