План конспект Урок № 23 Складнопідрядні речення з підрядними означальними.
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 27-11-2013, 19:37

Урок № 23

Складнопідрядні речення з підрядними означальними.

Мета: поглибити знання дев’ятикласників про складнопідрядне речення, його будову і засоби зв’язку; навчити визначати підрядну означальну частину, її позицію відповідно до головної частини; розвивати організаційно-контрольні вміння оцінювати роль складнопідрядних речень з підрядними означальними в текстах; удосконалювати творчі вміння моделювати складнопідрядні речення з підрядними означальними відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх у різноманітних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов і повагу до тваринного світу.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Пеоевірка письмового домашнього завдання

2. Бесіда

1. Які речення називають складнопідрядними?

2. Назвати види підрядних частин за синтаксичним відношенням. Навести приклади.

3. За допомогою чого поєднуються підрядні частини з головними?

4. Які підрядні частини відповідають на питання який?

5. Які сполучні слова служать засобом зв’язку підрядної означальної частини з головною?

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Коментар учителя. Підрядні означальні частини виконують функцію розгорнутого означення до якогось члена головної частини, вираженого іменником або іншим словом, ужитим замість іменника. Вони відповідають на питання який? і приєднуються до головної частини за допомогою сполучних слів який, що, де, куди, звідки, коли та сполучників що, наче, неначе, ніби, як, щоб: Я в серці маю те, що не вмирає (Леся Українка).

Близькими до означальних є займенниково-означальні підрядні частини, які пояснюють член головного речення, виражений займенниками той, такий, все, кожний, ужитими в значенні іменника:Щасливий той, хто сни має милі (Леся Українка).

2. Робота з підручником. Колективне опрацювання теоретичного матеріалу.

3. Уважно роздивіться подані речення. З’ясуйте різницю між означальним і займенниково-означальним реченнями.

 

Означальне

Займенниково-означальне

 

1. Людина, що про здоров’я дбає, без шуби взимку не гуляє

2. Той, хто про здоров’я дбає, без шуби взимку не гуляє

 

Висновок. У займенниково-означальних підрядне речення пояснює член головного речення, виражений займенником той, такий, все, кожний, вжитим у значенні іменника.

Питання: хто саме? що саме?

Все, що гарне у природі, все, що чесне у народі, розцвітає в ці деньки.

V. Засвоєння теоретичного матеріалу

1. Колективна робота з текстом

Прочитати текст. Визначити стильову належність його. Пригадати випадок, коли вам доводилося чути про гіпопотама або, можливо, бачити його, наприклад, у зоопарку. Описати вигляд тварини і висловити свої враження, використовуючи подану інформацію. Ужити складнопідрядні речення.?

ЧОМУ ГІПОПОТАМА ТАК НАЗВАЛИ?

Багато дивного пов’язано з цією твариною, в тому числі її назва. Слово «гіпопотам» означає «річковий кінь». Тварина отримала свою назву частково тому, що багато часу проводить у воді. А коня вона нагадує своїми розмірами, великими широкими ніздрями й маленькими вухами, що нагадують кінські.

Насправді найближчий родич гіпопотама з нині існуючих тварин — свиня. Гіпопотам набагато більше будь-якого коня. Він може бути 3,5 метри завдовжки й важити до 3,5 тонн.

У цієї тварини найбільший рот з усіх ссавців, за винятком кита. У нього 2 ікла на верхній щелепі й 4 на нижній. Коли гіпопотам нападає, він може вбити маленьку тварину єдиним укусом. Хоч звичайно він швидше ховається, ніж нападає. У більшості випадків гіпопотам ховається у воді.

Це створення бігає так само швидко, як людина. У воді він може «тонути», як камінь, а потім спливати. Коли гіпопотам спливає, над поверхнею показуються величезні ніздрі, очі й маленькі вуха. Він майже не видний, але може дихати, нюхати, бачити й чути.

Коли тварина занурюється у воду, вона закриває ніздрі, щоб не пускати воду. Вона може ходити по дну й збирати соковиті водяні рослини, якими охоче харчується. Гіпопотам легко може знаходитися під водою 8–9 хвилин.

У гіпопотама апетит відповідає розмірам. Тварини, що мешкають у зоопарках, з’їдають 45 кг їжі щодня. Ті, що мешкають у дикій природі, харчуються різними видами річкових рослин і травою.

Гіпопотами звичайно харчуються вночі, а вдень відпочивають (З кн. «Світ навколо нас»).

У тексті знайти складнопідрядні речення, визначити в них головну і підрядну частини. Назвати засоби, за допомогою яких з’єднується підрядна частина з головною.?

Накреслити схеми складнопідрядних речень.?

2. Самостійна робота

Варіант 1

Списати речення, розставити пропущені розділові знаки, визначити вид підрядного речення .

1) На небі тремтіли ще досвітні зорі, коли зимовий ранок засівав уже над землею срібним снігом.

2) Стояла така тиша, що чути було шепіт сніжинок з пожовклим листям.

3) Серед великої тиші чулось тільки, як поскрипував мороз.

Варіант 2

Перетворити пари простих речень на складнопідрядні з підрядними означальними, накреслити схеми речень, пояснити розділові знаки.

1) У лісі стоять дерева. Їх обліпив пухнастий сніг.

2) Люди готувались до зими. Вона мала бути холодною.

3) Зимовими вечорами, сидячи за шиттям, мама співала тихо і сумно улюблені пісні. Вони линули над селом.

Варіант 3

Складіть складнопідрядні речення, дописавши до поданих підрядні означальні.

1) Я люблю зимову тишу, … .

2) Біла пухка ковдра зими, … , лежить скрізь.

Горобці, …, розсілись на дахах будинків, вкритих снігом.

 

Перевірка роботи

Варіант 1

- Зачитати речення обставинне? з’ясувальне? означальне?

- Між частинами СПР ви поставили …

Варіант 2

- Зачитати утворені речення, від головного до залежного поставити питання..

- Сполучники чи сполучні слова ви використовували у складнопідрядних реченнях?

Варіант 3

Зачитати утворені речення.

- Що пояснює речення у складнопідрядному реченні з підрядним означальним?

3. Лінгвістичне дослідження

Прочитати речення, дотримуючись відповідної інтонації. Визначити, де підрядні частини з’єднуються з головною за допомогою сполучників, а де — за допомогою сполучних слів.?

1. Люди, яких люблять і шанують, не обов’язково вродливі й не завжди винятково розумні (І. Томан). 2. Я виростав серед пісень, що їх співала тихо мати (І. Світличний). 3. Важко переоцінити вплив, що його справив на перебіг історії Богдан Хмельницький (О. Субтельний). 4. Із давніх-давен вулиця була громадським місцем, де обговорювались та вирішувались важливі для людей справи (О. Субтельний). 5. І тільки природа знаходить такі розмаїті барви, що їх не відтворити жодною фарбою, жодним пензлем. 6. Раптом доріжка стала така вузька, що зелене гілля вгорі сходилося докупи й закривало небо (І. Нечуй-Левицький). 7. Для сучасного письменника, що звертається до сивої давнини, чимало важать історичні джерела (З часопису).

Ключ. З перших букв слів складнопідрядних речень, де підрядні з’єднуються з головним за допомогою сполучників, складається слово ЯВІР.

З перших букв слів складнопідрядних речень, де підрядні з’єднуються з головним за допомогою сполучних слів, складається слово ЛІД.

4. Конструювання речень.

Перебудувати прості речення з дієприкметниковими зворотами на СПР з підрядними означальними.

1. Вже було видно гори, вкриті білими снігами.

2. Аж до самого небосхилу розляглося засипане снігом поле.

3. Зачарованим велетнем стояв ліс, опушений весь інеєм білим.

5. Розподільне письмо

Прочитати. Подані речення виписати у два стовпчики: у перший — складнопідрядні з підрядними означальними, у другий — прості речення з поширеним відокремленим означенням.?

1. Це був північний нагірний схил, порослий густим лісом (В. Арсеньєв). 2. Війне вітерець, з крила пелюстку струсить, яку із саду перед тим приніс (Н. Тихий). 3. Біжить стежина в сад у зарості малини, яка дозріла вже і запахом п’янить (Л. Талалай). 4. Перед нами була глибока ущелина, захаращена камінням та вітроломом (В. Арсеньєв). 5. Дзвенить криштальне джерело, що вийшло з глибини земної (М. Терещенко).

6. . Із поданих речень виберіть складнопідрядні з підрядними означальними.

Дівчина, яка не спромоглася наготувати приданого, в народі вважалася ледащицею (В.Скуратівський).

Доля зле жартує з тим, хто сподівається задарма вік прожити (нар. тв.).

Як би тобі, доню, в світі не було, не скупись ніколи людям на добро (ЛДиркавець).

-З дитинства нам 'ятаю рушники, що так любовно &с творила мама (Т.Пишнюк).

Вчорашнє - ніби сон, що випурхнув з очей (В.Симо-ненко).

І мовчала струнка дорога, що, здавалося, в небо вела (Ліна Костенко).

Психологи стверджують, що настрій людини знач-ною мірою залежить від повсякденного вітання (з журн.).

Так уже судилося долею Тарасові Григоровичу, що він на довгий час був відірваний од рідного народу.

Ніколи не забуду своєї першої дитячої драми, що тяжко й надовго ранила моє серце (М. Міщенко).

7. Творче моделювання

До поданих головних частин додати підрядні означальні. Записати змодельовані складнопідрядні речення. Накреслити схеми.

1. Я знову задивляюсь у твої очі, що ... . 2. Навколо було багато квітів, які ... . 3. Я чекаю на той день, коли ... . 4. Є слова, котрі ... . 5. Я хочу жити в такому світі, де ... . 6. Надумано, негадано забігла в глухомань, де ... . 7. В’яне серце моє од щасливих очей, що ... . 8. Несу любов свою здалека, яку ... . 9. Піснями і танцями вітали наші предки природу, що ... .

Зробити синтаксичний розбір 2–3 речень на вибір.

VІ. Підсумок уроку

Із кожного рядка виписати сполучники (варіант 1), сполучні слова (варіант 2), які з’єднують підрядні частини з головними у складнопідрядних реченнях з підрядними означальними.

1. Щоб, хто, якщо, мов, скільки, який, чий, звідки.

2. Хоч, бо, що, так що, ніби, котрий, де, тому що.

3. Наче, як, що, куди, коли, для того щоб.

Скласти по два складнопідрядні речення з підрядними означальними з виписаними сполучниками і сполучними словами.

VІІ. Домашнє завдання

Виписати з художніх творів 5–6 складнопідрядних речень з підрядними означальними. Зробити синтаксичний розбір одного речення (на вибір).

 

 

 

 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів