План конспект ТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ З РОЗДІЛУ «ФОНЕТИКА. ГРАФІКА. ОРФОГРАФІЯ. ОРФОЕПІЯ». КОНТРОЛЬНЕ АУДІЮВАННЯ ТЕКСТУ НАУКОВОГО СТИЛЮ
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 21-01-2013, 12:58
ТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ З РОЗДІЛУ «ФОНЕТИКА. ГРАФІКА. ОРФОГРАФІЯ. ОРФОЕПІЯ». КОНТРОЛЬНЕ АУДІЮВАННЯ ТЕКСТУ НАУКОВОГО СТИЛЮ
Мета: перевірити рівень навчальних досягнень з теми «Фонетика. Графіка. Орфографія. Орфоепія»; з'ясувати можливі недоліки в опануванні мовною теорією; удосконалити вміння логічно мислити, порівнювати, узагальнювати, робити висновки; здійснити перевірку здатності п'ятикласників сприймати незнайомий текст, розуміти й запам'ятовувати фактичний зміст, тему й основну думку тощо.
Форма проведення тематичного оцінювання: виконання завдань тестового характеру.
Тип уроку: урок оцінювання навчальних досягнень учнів.
ХІД УРОКУ
І.Організаційний момент
II. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
III. Підготовча робота
Мотивація навчальної діяльності учнів, ознайомлення із критеріями оцінювання тестових завдань. Проведення інструктажу щодо виконання завдань тестового характеру. Поділ учнів класу за варіантами.
IV. Виконання тестових завдань
І варіант
Iі. Знайти правильне твердження:
а) український алфавіт складається з 38 літер;
б) приголосних звуків усього 33;
в) звук [й] завжди твердий;
г) звуків мовлення всього 38.
2. Знайти помилку в записі твердих і м'яких приголосних:
а) [ж ] - [ж']; [л] - [л']; [н] - [н'];
б) [р] - [РІ; [м] - [мЧ; [в] - [в'];
, в) [с] - [с']; [ц] - [ц*]; [д] - [д'1; . г) [п] - [п ]; [ф] - [ф']; [к] - [к ].
3. Знайти рядок слів, у яких немає глухих приголосних:
а) маєток, журба, їжак;
б) сад, куток, додому;
в) доїдає, левада;
г) княжна, знання, десь.
4. Знайти рядок слів, у якому всі мають м'які приголосні:
а) чай, море, міна;
б) ніколи, земля, листок;
в) йод, ферма, лікар;
г) дім, тінь, лисиця.
5. Знайти рядки слів, у яких букви я, ю, є, /'позначають два звуки:
а) явір, м'язи, Юля, моряк;
б) журбою, сядь, в'юн, ряд;
в) сім'я, м'яч, солов'ї, юрист;
г) Юрій, ярок, рядок, мох.
6. Знайти рядки слів, у яких допущені помилки при переносі:
а) ві-ю, ро-зказати, зас-телити, гра-йся;
б) під-живлення, від-дати, ро-зохотити, див-ний;
в) ход-жу, під-золистий, піді-гріти, рай-он;
г) Куз-бас, крає-знавство, дав-нього, вози-ти.
7. Знайти рядки слів, у яких неправильно наголошені слова:
а) дошка, високо, чорноліс, заспів;
б) чотириразовий, мережа, кронистий, засланець;
в) чорнослив, чавити, кропива, кулінарія;
г) кулінарія, яблуневий, дрова, олень.
8. Знайти рядок слів, у якому всі слова записані за орфографічними правилами:
а) тимпература, човен, велитень, учень;
б) медок, сердиться, реве, тривога;
в) очерет, тимпература, севина;
г) серпинь, зелений, летати, систра.
9. Знайти рядок слів, у яких пишеться буква ґ:
а) г(ґ)алоша, г(ґ)орло, г(ґ)ризун, ґ(г)абарит;
б) г(ґ)арантія, г(ґ)ріх, г(ґ)риф, г(г)ава;
в) г(ґ)винт, г(г)арнір, г(ґ)анок, (г)галаґ(г)ан;
г) ґ(г)алоша, (г)гроза, г(г)ромаддя, г(г)аґ(г)ара.
10. Знайти рядки слів, у яких не можна переносити слова:
а) віддати, міддю, насіння;
б) ґудзик, академія, АЕС, ополонка;
в) підігріти, майка, надія, раджу;
г) розрісся, лимонний, гарбуз, річечка.
11. Знайти рядок слів, записаних за фонетичним принципом:
а) джміль, Жанна, книжці;
б) сіно, чотири, сховати;
в) живе, явір, кишеня;
г) вілла, земля, багатий.
12. Назвати вид орфограми у словах вечірній, земля, терплячий:
а) ненаголошені голосні в коренях слів, що перевіряються наголосом;
б) ненаголошені голосні, що не перевіряються наголосом;
в) ненаголошені голосні в коренях слів;
г) ненаголошені голосні в коренях слів, що не перевіряються наголосом.
І! варіант
1. Знайти правильне твердження:
а) голосних звуків усього 10;
б) український алфавіт складається з 33 букв;
в) усього 9 пар твердих і м'яких приголосних;
г) в українському алфавіті всього 22 приголосних звуки.
2. Знайти помилку в записі твердих і м'яких приголосних:
а) [б] - [б']; [п] - [п ]; [ж] - [ж'];
б) [р] - [р]; [н] - [н ]; [ц] - [ц'];
в)[з]-[з'];[м]-[м'];[д]-[д'];
г) [с] - [с1]; [дз] - [дз'1; [л] - [л].
3. Знайти рядок слів, у яких немає дзвінких приголосних:
а) береза, пуп'янок, дивина;
б) ссати, шишка, косити;
в) ім'я, диван, тінь;
г) хочете, татусь, кістка.
4. Знайти рядок слів, в якому всі мають м'які приголосні:
а) усний, поєдинок, чимало, сам;
б) бачать, ріка, льон, пень;
в) учитель, лелека, брат, очерет;
г) гніздо, він, конкурс, сон.
5. Знайти рядок слів, у якому букви я, ю, є позначають один звук:
а) яблуко, єнот, Яна, м'яч;
б) палає, Вітюша, течія, ярок;
в) ряд, тюль, нового, ярок;
г) ряст, подяка, майбутнє, бюст.
6. Знайти рядки слів, у яких допущені помилки при переносі:
а) схід-ний, по-лон, півден-ний;
б) пере-дгроззя, сі-льсь-кий, господарств-о, І. Я.-Франко;
в) пра-дід, хліб, сіль-ський, по-ле;
г) знад-вору, передгрозз-я, о-сінь, прив'-язь.
7. Знайти рядки слів, у яких неправильно наголошені слова:
а) завершити, завидки, жалібно;
б) навхрест, надвоє, лосячий, завидна;
в) єретик, жасмин, дурисвіт, еліпсис;
г) надкус, масляний, лічити, загадка.
8. Знайти рядок слів, у якому всі слова записані за орфографічними правилами:
а) крохмаль, хлопець, солдат, зима;
б) пором, пробеває, козак, робота;
в) борсук, ведмідь, блищати, легенький;
г) коровай, солома, вечірній, періг.
9. Знайти рядок слів, у якому в усіх словах пишеться буква г.
а) г(ґ)ніт, г(ґ)ладіолус, г(г)лаукома, г(ґ)лузд;
б) г(ґ)аздиня, г(ґ)ехати, Г(Ґ)анна, шваг(ґ)ер;
в) г(г)лухар, г(ґ)нобити, г(ґ)овірка, ґ(г)андт;
г) г(ґ)рати, г(ґ)ільце, г(ґ)іпноз, г(ґ)ітара.
10. Знайти рядок слів, в якому слова не можна переносити:
а) деякий, айстра, діжка, життя;
б) гроші, бити, захворіти, дзвоник;
в) пшениця, голова, золотий, лелека; . г) ЛАЗ, олівець, м'яч, ірис.
11. Знайти рядки слів, у яких порушено алфавітний порядок:
а) йод, індик, індіанка, Індонезія;
б) машина, неформальний, оборонний, опечатаний;
в) кисет, киселик, кисень, кислити;
г) кляузний, кмітливий, книгарня, княжна.
12. Назвати вид орфограми у словах вечірній, земля, терплячий:
а) ненаголошені голосні в коренях слів;
б) ненаголошені голосні, що перевіряються наголосом;
в) ненаголошені голосні, що не перевіряються наголосом;
г) наголошені голосні в коренях слів.
Відповіді:
1 варіант 1)г; 2)в; 3)в;4)г; 5) в;6)а,в;7)б,г;8)б;9)в; 10)б,в;11)б;12)а;
2 варіант 1)б,в; 2)а,в; 3)б,г;4)б; 5)г;6)б,г;7)б,г;8)в;9)б; 10)г;11)а,в;12)в;
V. Проведення контрольного аудіювання тексту наукового стилю
Читання вчителем незнайомого тексту і сприймання його учнями
АСКАНІЯ-НОВА
Уже давно розорано таврійські степи. І тільки тут, в Асканії-Новій, збережено ділянку заповідного цілинного степу з його рослинним і тваринним світом.
Ідеш-пливеш безкраїм, запашним морем, а над головою — синє море та тремтливо-радісні дзвіночки жайворів.
А коли втомишся шарудіти сріблястими хвилями й запаморочиться голова від терпкого запаху полину, приємно лягти горілиць на м'яку траву й довго-довго дивитися на білі вітрила хмар.
Асканійський зоопарк — акліматизаційний центр диких тварин — виник наприкінці XIX століття, коли в безводному степу було викопано колодязі, створено штучні ставки, закладено ботанічний парк, у якому зібрали дерева й кущі різних кліматичних зон; тоді ж було завезено звірів і птахів із різних континентів: страусів з Африки, Австралії та Південної Америки, бізонів з Північної Америки, зебу з Індії, фазанів з Китаю, оленів з Далекого Сходу.
Гостролистий красень середньої смуги — клен, кряжиста кримська сосна, дуби пірамідальні й колоноподібні, розкидистий велетень — в'яз, гордість північних лісів — ялина.
Парк було закладено наприкінці минулого століття відомим українським садівником і паркобудівником В. Владиславським-Падалкою. Протягом десятиріч працею вчених багатьох поколінь у ньому зібрано дерева та кущі з різних країн світу.
Ботанічний парк Асканії-Нової виконано в ландшафтному стилі. Він більше схожий на природний ліс з галявинами й масивами. І як у лісі, тут можна заблудитися — так вигадливо переплітаються стежки під низькими кронами дерев. Центром художньої композиції парку є ставок.
Звідси й можна починати знайомство з тваринним світом заповідника. Пернате царство його налічує понад шістдесят видів. Білі та чорні лебеді, фламінго, єгипетські, сірі, гірські, білі гуси, крижні, нирки, мандаринки утримуються вільно на ставках. Працівники заповідника наглядають за їхнім гніздуванням, виведенням пташенят, підгодовують птахів.
У вольєрах утримуються рідкісні види: страуси африканські, ему та нанду, фазани, куріпки, орли, вінценосні журавлі, папуги. Першими зустрічають туристів на асканійських ставках білі красені — лебеді. їх багато — близько сотні. Свої гнізда вони будують на островах та в гущавині парку. М'яку асканійську зиму лебеді звичайно проводять на просторій гладіні ставків.
Гордість заповідника — чорні австралійські лебеді. Вони також добре акліматизувалися, й щорічно їх кількість зростає.
На ставках стоїть безугавне ґелґотіння гусей та качок. Добре прижилися тут й активно гніздяться білі полярні, єгипетські та сірі гуси. Граціозність птахів, багатство кольорів цього неляканого пташиного царства дивовижні.
У просторих вольєрах зоопарку, а також у степу, утримуються тварини і птахи з багатьох країн світу. Тут можна побачити найбільшого птаха нашої планети — африканського страуса. Його зріст — майже два метри. І яйця страус несе вагою понад два кілограми. Два інших види — австралійські ему та південноамериканські панду — значно менших розмірів. Вони добре розмножуються у заповіднику.
У степу пасуться сумирні, з оливковими очима, лами. їхня батьківщина — Південна Америка.
Асканія-Нова — унікальний куточок природи, жива пам'ятка людській доброті та працелюбству, жива скарбниця, яку бережуть і збагачують учені, працівники заповідника,— невтомні друзі й перетворювачі природи (З фотоальбому «Асканія-Нова»).
Виконання завдань тестового характеру за змістом тексту
1. В Асканії-Новій збережено ділянку степу:
а) заповідного, унікального;
б) цілинного і штучного;
в) недоторканого;
г) заповідного, цілинного.
2. Хмари над Асканією-Новою схожі на:
а) білі фігурки; б) білі вітрила;
в) біло-блакитні вітрила; г) великі вітрила.
3. Асканійський зоопарк виник:
а) на початку XIXст.; б) у XIXст.;
в) у середині XIXст.; г) наприкінці XIXст.
4. Асканія-Нова є базою:
а) Асканійського науково-дослідницького інституту тваринництва;
б) Українського науково-дослідницького інституту тваринництва
степових районів ім. Іванова;
в) Українського науково-дослідницького інституту;
г) Українського інституту ім. Іванова.
5. Територія парку становить:
6. а) 60 гектарів; б) 100 гектарів; в) 45 гектарів; г) 170 гектарів.
7. Ким було закладено парк?
а) Іваном Франком;
б) М. Ф. Івановим;
в) В. Владиславським-Падалком;
г) І. Падалком-Владиславським.
7. Що є центром художньої композиції парку?
а) Ставок; б) озеро;
в) пам'ятник; г) велике дерево.
8. Скільки видів птахів налічується у заповіднику?
а) Понад 100 видів; - б) понад 64 види;
в) понад 15 видів; г) понад 60 видів.
І 9. Що являється гордістю заповідника?
а) Лебеді;
б) чорні австралійські лебеді;
в) качки;
г) вінценосні журавлі.
І10. Який зріст африканського страуса?
а) 33 метри; б) 2,5 метри;
в) 2 метри; г) 4 метри.
1. Яка основна думка тексту?
а) Розповісти про унікальний куточок природи південної України;
б) познайомити з фауною України;
в) познайомити з флорою України;
г) розповісти про науково-дослідницький інститут тваринництва.
12. Чим є Асканія-Нова для сучасників?
а) Живим пам'ятником;
б) унікальним заповідником;
в) найкращим зоопарком;
г) живою пам'яткою людській доброті та працелюбству.
Правильні відповіді: 1) г; 2) б; 3) г; 4) б; 5) г; 6) в; 7) а; 8) г; 9) б; 10) в;
11) а; 12) г.
VI. Організований збір зошитів
VII. Відповіді вчителя на питання учнів
VIII. Домашнє завдання
1. Повторити вивчений теоретичний матеріал.
2. Скласти кросворд, ребус чи шараду за вивченим матеріалом.
Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів