План конспект 8 клас ПИСЬМОВИЙ ДОКЛАДНИЙ ПЕРЕКАЗ ТЕКСТУ ХУДОЖНЬОГО СТИЛЮ ІЗ ТВОРЧИМ ЗАВДАННЯМ
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 25-02-2013, 07:04

8 клас

ПИСЬМОВИЙ ДОКЛАДНИЙ ПЕРЕКАЗ ТЕКСТУ ХУДОЖНЬОГО СТИЛЮ ІЗ ТВОРЧИМ ЗАВДАННЯМ

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про особливості художнього стилю мовлення, удосконалювати вміння й навички усно докладно переказувати прослуханий або прочитаний текст художнього стилю мовлення за самостійно складеним планом; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, мислення, пам’ять; виховувати у школярів за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу емоційно-ціннісне ставлення до навколишнього.

Тип уроку: урок розвитку мовленнєвих умінь і навичок (урок навчального переказу).

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення учнів із темою, метою і завданнями уроку

ІІІ. Робота з текстом. Сприйняття і відтворення змісту

1.             Перше прослуховування тексту

РАДІСТЬ ДУШІ

Тимко взявся за косу і хотів шаркнути нею по траві, але потім озирнувся, щоб глянути ще раз, чи вже далеко відійшла Орися. І коли він побачив її, щупленьку, босоногу, одиноку, беззахисну і довірливу, як голубка у своїй любові, то перший раз у житті відчув, як хвилюючим болем застукотіло його серце, і щось ласкаве, тепле, як ті світлі сльози, що він їх змив поцілунком з личка коханої, покотилося йому в душу, і кров забухала швидше, груди задихали вільніше, і, розтираючи рукою малий гарячий клубок, що підступав до горла,

Тимко подумав, що він тепер не одинокий і що йому є для чого жити на світі. Із цієї хвилини все те, що він бачив навколо себе, чув і відчував, повнилося для нього новим змістом: йому ніби вставили інші очі, і він ними бачив тепер те, чого раніше не помічав, йому ніби підмінили душу, і він тепер відчував те, про що раніше й не догадувався. Навіть звуки він сприймав по-іншому, Він косив повагом, раз за разом махаючи і майже не відчуваючи коси в руках. Раніше з кожним її рухом, переставляючи босі ноги по скошеній щіточці трав’яного прикоріння, Тимко відчував холодну і липку в’язь лугової землі, і почуття це було неприємним, тепер же земля під ногами була тепла, ласкава, як дихання паруючої ріки. Трава, яка здавалася йому раніше стальною, дзвенючою, як щось неживе, тепер розступалася перед ним прозорозеленою морською хвилею, як перед молодим богом, розкриваючи те, що раніше приховувала: всю свою потаємну красу. Він бачив, що зверху вона суха і колишеться навіть без вітру, а при самій землі, між стеблинками, притаїлися росинки і яскраво поблискують.

Хвилинами його брав жаль, і він стримував косу, щоб не порушити тієї затаєної краси. «Я не знаю, чи там угорі наді мною є життя, але я добре бачу, що вся краса тут, на землі», — роздумував він. Потім знову став косити, докоряючи сам собі в душі за те, що він милується і все ж нищить цю красу.

Але одного разу на новому розгоні він зупинив косу і, кинувши її на землю, присів навпочіпки і обережно, лагідно розгорнув пальцями густий кущик трави: у зеленому затишному храмі, вся переплетена золотими нитками сонця, на високому гінкому стебельці росла лугова цариця — ромашка, і те, що вона така прекрасна, і те, що її так звати, зачарувало його, і він, присівши, дивився на неї, не зводячи очей, усміхаючись, як до гарненького маляти, і все шепотів: «Невісточка, невісточка», — і йому хотілося доторкнутися до неї хоч пальцем. Але він утримався, щоб не збити з неї росички, не зняти дорогої краси, дарованої природою. Він так і залишив квітку разом із густим кущиком трави в її зеленому храмі і, обережно обкосивши, пішов далі (За Г. Тютюнником; 435 слів).

2.             Які основні ознаки художнього стилю?

3.             БЕСІДА ЗА ЗМІСТОМ ПРОЧИТАНОГО

·Які почуття переповнювали Тимка і чому?

·Чому Тимкові стало для чого жити у світі?

·Як це змінило його погляд на навколишній світ?

·Як зрозуміти вираз «Все… повнилося для нього новим змістом»?

·За що докоряв собі Тимко?

·Чому хлопець не торкнувся до квітки?

·Визначте тему та основну думку тексту, його тип і стиль мовлення.

·Чому текст має таку назву?

4.             СКЛАДАННЯ ПЛАНУ

ОРІЄНТОВНИЙ ПЛАН

І. Душевні переживання Тимка.

ІІ. Новий зміст у навколишньому:

1. Відкриття потаємної краси природи.

2. Краса тут, на землі.

3. Лугова цариця.

ІІІ. Дорога краса, дарована природою.

5.             МОВНИЙ АНАЛІЗ ТЕКСТУ. СЛОВНИКОВА РОБОТА

Тлумачення слів.

Шаркати — терти, шкребти по якійсь поверхні, утворюючи шарудіння, шерхіт. Навпочіпки — зігнувши ноги в колінах і тримаючись на пальцях ніг.

Добір синонімів.

Потаємний — тайний, таємничий, потайний, прихований притаєний, затаєний, схований, укритий [вкритий], закритий, замаскований.

Озирнутися — глянути, побачити.

Робота над образними висловами.

Як розумієте вислів «як голубка у своїй любові»?

Чому ромашку названо у тексті невісточкою?

VI. Повторне читання тексту.

(Усвідомлення структурного й мовного аспектів тексту)

VII. Підготовка чорнового варіанту переказу.

1. Усне переказування (колективне, індивідуальне).

2. Самостійна робота учнів.

Завдання:

Докладно перекажіть текст, доповнюючи його висловленням власного ставлення до Тимка.

VIII. Редагування роботи і переписування її в чистовик.

(індивідуальна допомога вчителя, парно-індивідуальна робота з пам’яткою «Редагуємо текст»)

Варіант пам’ятки «Редагуємо текст»

-  Прочитайте уважно текст.

-  Чи відповідає його зміст вихідному зразку (щодо теми, основної думки, стилю, заголовку)? Чи всі деталі розкрито?

-  Перевірте, чи виконали творче завдання (висловили своє ставлення до описуваного)?

-   Чи у правильній послідовності переказано текст?

-   Чи правильно побудовані речення розповіді, опису?

-  Перечитайте текст ще раз. Зверніть увагу на можливі орфографічні, пунктуаційні, лексичні, граматичні та стилістичні помилки. Виправте їх.

-  Чи дотрималися авторського стилю викладу?

-  Чи відповідає записаний текст таким ознакам, як логічність, виразність, правильність, точність, багатство тощо.

-  Чи вдалим є самостійно складене закінчення? Чи чітко в ньому висловлені власні думки й оцінки?

-   Чи збережено стиль прочитаного тексту?

IX. Перевірка й аналіз робіт.

Само- і взаємоаналіз робіт, рецензування.

X. Доопрацювання переказів.

XI. Домашнє завдання

Закінчити розпочату на уроці роботу.

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів