Урок № 5 Тема. Розвиток зв’язного мовлення. Повторення вивченого про мовлення. Види мовленнєвої діяльності. Текст, його основні ознаки, стилі, типи мовлення
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 15-09-2013, 00:44

Урок № 5

Тема.  Розвиток зв’язного  мовлення.  Повторення вивченого  про мовлення. Види мовленнєвої діяльності. Текст, його основні ознаки, стилі, типи мовлення

Мета:  відновити в  пам’яті  учнів вивчене  про  мовлен­

ня  й спілкування,  поглибити знання  про  текст,

стилі  і типи  мовлення;  удосконалювати  уміння

визначати стиль  і тип мовлення; виховувати любов до рідної мови.

Обладнання:  тексти, підручник, таблиця.

Тип уроку: урок  розвитку комунікативних умінь

Епіграф:

                   Мова є справді п’ятою ефірною стихією світу.

                         Проте в кожного сущого  на землі свій голос,

     свій тембр, своє інтонаційне забарвлення

                                                                               П.Мовчан   

Хід уроку

І.Організаційний момент

II. Актуалізація  опорних  знань  учнів

1.  Перевірка домашнього  завдання.

2.  Бесіда з  учнями.

— Що таке мова?

— Які відмінності між мовою національною і літературною?

  Чим є мова для людини?

  Які функції мови ви знаєте? (Пізнавальна, комунікативна,

мислеоформлююча,  номінативна, виражальна,  об’єднуюча,  емо­

ційна, естетична.)

  У чому полягає відмінність між мовою та мовленням?

  У яких двох мовленнєвих формах існує мова?

  Яка з  мовленнєвих  форм — усна  чи  писемна — виникла

раніше?

  Які вимоги висуваються до мовлення? (Мовлення має бути

змістовним, послідовним, багатим, точним, виразним, доречним,

правильним.)

ІІІ.  Оголошення теми  й  мети  уроку. Мотивація  навчальної  діяльності школярів

1. Слово вчителя.

        Українська мова — національна мова українського народу, державна мова України. Українська мова є рідною майже для 50 мільйонів чоловік. Вона — одна з найдавніших і найрозви­неніших мов світу — в ній близько 135 тисяч слів. Україна склала цією мовою 300 тисяч пісень. Ми повинні про це пам’ятати . Тому на сьогоднішньому уроці  нам потрібно

ЗНАТИ: що таке  мовлення, види мовленнєвої діяльності, вимогами до мовлення, розширити знання учнів про комунікативні ознаки мовлення;

УМІТИ: правильно, логічно, послідовно викладати думки;

ЦІНУВАТИ:  рідну мову, українське  слово

ІV.  Сприйняття та  засвоєння  учнями навчального  матеріалу

1. Робота над епіграфом уроку.

Слово вчителя.

     « Краса і сила рідної мови таїться не в її фонетичних перевагах і, поготів, не в її привілейованому, зверхньому становищі супроти інших мов, якщо це десь трапляється, а у здатності впливати на почуття людини, будити в ній хороші благородні почуття, змушувати бриніти найтонші струни людської душі» , - так  сказав про силу рідного слова відомий український письменник Б. Антоненко-Давидович.

2. Робота з підручником

Виконати усно впр. 352, 353.

3.  Диктант з  коментуванням.

Запишіть висловлювання. Вкажіть, у яких  із них  ідеться про

мову,  у  яких —  про усне  й  писемне мовлення?  Свою  думку

обґрунтуйте.

1) Мова —  така ж жива  істота, як  і  народ, що її  витворив,

і коли він кине мову, то вже буде смерть його душі, смерть усього

того,  чим він  відрізняється  від інших  людей.  (Панас Мирний)

2) Нема  просто  слова. Воно  або  прокляття, або  привітання,  або

краса, або біль, або бруд, або квітка, або брехня, або правда, або

світло, або темрява.  (Р. Гамзатов)  3) Чудова думка  втрачає  всю

свою  цінність, коли  вона  погано висловлена.  (Вольтер)  4) А як

добрали  люди способу  зазначати  слова значками,  як  завелося

поміж людьми письменство, то воно ще більше допомогло їм розвинути свою мову. (Панас Мирний) 5) Мова — це не просто спосіб

спілкування,  а щось більш  значуще. Мова —  це  всі  глибинні

пласти духовного життя народу, його  історична пам’ять, найцін­

ніше  надбання віків,  мова —  це ще й  музика,  мелодика, фарби

буття, сучасна художня,  інтелектуальна  і мисленнєва діяльність

народу.  (О. Гончар) 6) Найперша  і  найголовніша ознака  індиві­

дуальності народу — це його мова.  (К. Шумило)  7) Саме функції

мови перетворюють мову в найважливіше, першорядне суспільне

явище. (Р. Будагов) 8) Хай іншим словом володію… Хоч мов я зна­

тиму до ста, на материнській лиш посмію відкрить до матері уста.

(Г. Петрук­Попик)

4. Розподільний диктант

Визначення рівня усвідомлення теоретичного матеріалу

- Згрупувати слова і сполучення слів у дві колонки:

а) ті, що вказують на неофіційні (побутові) стосунки; (1-в)

б) ті, що вказують на офіційність процесу спілкування.(2-в)

     Удома; на роботі; у школі на уроці; у школі на перерві; під час екс­курсії в музеї; на прогулянці; у магазині; у поліклініці; у громадському транспорті; у бібліотеці; в гостях у друга; на класних зборах.

5.  робота з  таблицею  «Стилі мовлення».

Розгляньте таблицю, пригадайте вивчене про стилі мовлення.

6.  колективна робота.

Прочитайте. Визначте стиль кожного з поданих уривків. Свою

думку обґрунтуйте.

1)  Рідна мово, зелена діброво!

Чую пісню твою запашну,

Ти квітуєш пелюстками слова

у морозних димах полину.

Все бувало: несито і ласо,

двоголовий хижак позирав.

Кров’ю, мово, навік запеклася

ти на гнівних устах Кобзаря.

Рідна мово, росту я крізь тебе,

крізь родовища дум і краси.

Я курганом стою серед степу

на кордоні сльози і роси.

Я прошитий травою густою,

я промитий Дніпром до кісток.

Рідна мово, без тебе ніхто я,

мов відірваний вітром листок.

Я повітря вдихаю з тобою,

усміхаюся днем голубим.

Я сумною твоєю любов’ю

мудрі всесвіти мов полюбив.

(П. Перебийніс)

2)  Культура мовлення суспільства — це чи не найяскравіший

показник  стану його  моральності,  духовності, культури

взагалі.  Словесний бруд, що  заполонив  мовлення наших

співгромадян,  мовленнєвий примітивізм,  вульгарщина —

тривожні симптоми духовного нездоров’я народу.

Експериментально  доведено, що грубе  слово  як нега­

тивний подразник діє кілька секунд, але реакція на нього

триває декілька  годин  і навіть днів. Як наслідок — пору­

шення нервової та серцево­судинної діяльності людини, її

хвороба, а іноді й смерть.

Тому висока культура мовлення — це не інтелігентська

забаганка, а життєва необхідність для народу.

(Ф. Бекон)

3)  Мова як засіб спілкування має систему знаків не лише з но­

мінативним значенням, тобто систему лексичних одиниць,

а й  з релятивним,  тобто систему форм  слів,  їх видозміну.

За  кожним знаком  з  номінативним значенням  стоїть  де­

нотат у вигляді фактів об’єктивної дійсності — предметів,

ознак, дій, подій, явищ,  за кожним  знаком з релятивним

значенням —  денотат  у вигляді  відношень,  зв’язків між

фактами дійсності.

(З підручника)

4)    Стаття 10

Державною мовою в Україні є українська мова.

Держава  забезпечує всебічний  розвиток  і функціону­

вання  української мови  в  усіх сферах  суспільного життя

на всій території України.

В Україні гарантується вільний розвиток, використан­

ня  і захист  російської,  інших мов  національних  меншин

України.

Держава  сприяє вивченню  мов  міжнародного спілку­

вання.

Застосування мов в Україні гарантується Конституцією

України та визначається законом.

(Із Конституції України)

5)    Оголошення

У п’ятницю,  17 вересня  2009 року, в кабінеті  української

мови  та літератури  відбудеться  засідання літературного

гуртка.

Староста гуртка

7.  робота з  таблицею  «Типи мовлення».

Розгляньте таблицю, пригадайте вивчене про типи мовлення.

8.  Проблемне завдання.

  Дайте визначення поняття «текст». Назвіть основні ознаки

тексту.

Д о в і д к а:

Текст —  висловлювання, що  складається з  кількох  речень,

має структуру і змістову завершеність.

Основні ознаки тексту:

  пов’язаність речень за змістом;

  наявність головної думки та її розвиток;

  певна послідовність речень,  їх зв’язок між  собою  за допо­

могою  займенників, сполучників,  синонімів,  спільнокореневих

слів.

9.  робота з  текстом.

Прочитайте.  Доведіть, що подані  речення  утворюють текст.

Визначте тему та головну думку тексту. Підберіть заголовок.

Визначте стиль і тип мовлення.

Не можна ходити по рідній  землі, не чаруючись  виплеканою

народом у віках рідною мовою. Виплеканою, подарованою нам на

віки вічні, щоб берегли, щоб леліяли, щоб розвивали далі.

Слова  можуть об’єднувати  і  роз’єднувати, але  злютовуюча,

об’єднуюча  їхня сила  в  сто крат  дужча.  В народу  немає  скарбу

більшого,  як його  мова.  І  коли  є загроза  хоч  дещицю втратити

з того скарбу, нас проймає тривога. Як матір за рідну дитину, як

дбайливого  господаря за  чистий  лан. Така  тривога  сьогодні має

під собою підстави. Тож маємо зробити все для того, щоб не згор­

нулися крила, щоб не обірвалася золота нитка, яка веде з давнини

в наші дні.

Слова — це ті ж зерна, що впали в родючу землю, це хліб наш

насущний, без якого немислиме саме життя.

Слова — це крила ластівки, вона їх не почуває, але без них не

може злетіти.

Свято української мови — це ствердження життєдайності рід­

ного народу, його вільного розвою, його безсмертя в будучині.

Любімо  рідну мову,  бережімо  і плекаймо  її,  як сестру,  як

матір, як власних дітей.

(Ю. Мушкетик)

10 .  Розподільний диктант

  Записати сполучення слів у такій послідовності:

а) сполучення слів, що виражають процес спілкування; (1-в)

б) сполучення слів, що виражають  процес повідомлення; (2-в)

в) сполучення слів, що виражають  про­цес впливу.(3-в)

        Відповідати на уроці української мови; вітатися з друзями; робити зауваження однокласнику; ділитися літніми враженнями з однокласниками; робити повідомлення на занятті мовного гуртка; пояснювати за­дачу товаришу по парті; запрошувати друзів у похід; розповідати казку молодшому братові.

11. Основні правила спілкування

12. Робота у групах з індивідуальними картками.

Картка № 1

-  Поясніть, у чому полягає семантична і функціональна відмінність слів і словосполучень у наведених парах. Уведіть ці слова в речення.

Протягом — на протязі; притаманний — властивий; пам'ятка - пам'ятник; ефектний — ефективний; уява — уявлення; зважати — мішати.

Картка № 2

-  Відредагуйте кальковані конструкції.

Напечатати текст, ваше кінцеве рішення, я до вас по справі, вірна відповідь, перевести на українську мову, говорить на українській мові, виключіть світло.

Картка № З

-  Перекладіть української мовою.

 Следующий день, следующий раз, следующие  выводы, следующий номер газети, на следующий год, пусть войдет следующий.

Картка № 4

-  Відредагуйте речення.

1. Такі ж самі якості властиві й другому кандидату. 2. Ви  не прийняли мої аргументи до уваги. 3.— Яка зараз година? Шість. 4. Цікавою у цьому відношенні постає Ваша теорія.

Самостійна робота за варіантами (конструктивне завдання ).

     Зробіть усі можливі перестановки слів. Чи втрачається при цьому точність висловлювання?

1-варіант : Сьогодні я прийшла додому ввечері.

2-варіант :  Йому стало дуже шкода дитини.

3-варіант :  Повертаючись з прогулянки, ми зустріли свого друга.

Колективна робота.

 Опрацювання пам’ятки «Основні правила спілкування».

1. Прагніть до того, щоб спілкування з вами було приємним і корисним.

2. Будьте ввічливими і доброзичливими у спілкуванні. Уважно слухайте співрозмовника.

3.  Говоріть про те, що може бути цікавим для адресата ваших вислов­лювань. Ураховуйте вік, характер, інтереси співрозмовника.

4.  Поважайте і намагайтеся зрозуміти переконання співрозмовника. Не перебивайте його.

5. Не вживайте грубих слів. Не говоріть надто голосно.

15. Асоціативний диктант.

      Указати на вид мовленнєвої діяльності (говоріння, слухання, читання, письмо), скориставшись поданими характеристиками:

1)  почерк, зв'язно, зміст висловлювання, писемне мовлення, писати зі скороченнями, записувати, рукопис;

2)  голос, мовлення, слово, виступ, план мовлення, зміст висловлювання, думка;

3) читати мовчки, читати вголос, підкреслювати, робити виписки, конспект, зміст висловлювання;

4) слухати, зміст висловлювання, запам'ятовувати, співрозмовник, значення, зміст.

V. Узагальнення зробленого на уроці

    Учням пропонується дати відповідь на питання: Що, на вашу думку, легше — слухати, читати, говорити чи писати?

VI.  ПІдбиття підсумків  уроку

VІI.  домашнє завдання

Уявити, що ви хочете  зацікавити свого друга новою  комп’ютерною грою.

Яким буде ваше висловлювання? Яку форму мовлення ви оберете?

 

Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали