Особливості шкільного аналізу художнього твору. Аналіз «слідом за автором»
Додав: maria
Коментарів: 0
Додано: 16-03-2014, 14:54
Особливості шкільного аналізу художнього твору.
Аналіз «слідом за автором»
1. Я - вчитель літератури, тому робота з текстом є обов’язковим елементом на кожному уроці. Вважаю, що тема тренінгу дуже актуальна і важлива. Прагнутиму оволодіти різними типами аналізу художнього тексту. Для мене – це участь вже у другому тренінгу. Бачу, що завдання стали складнішими, отже, ми ростемо професійно. Бажаю удачі нам всім.
2. Розвивальний аспект цілком реалізований у конспекті уроку з вивчення оповідання А. П. Чехова «Хамелеон». Складання «Семантичної карти», використання методів «Мозковий штурм», «Спрямоване читання», «Обміркуйте. Об’єднайтеся в пари. Обміняйтеся думками» дають можливість на даному уроці розвивати в учнів навички мислення високого рівня, логічне і критичне мислення, зв’язне мовлення. Використовуючи прийом «Коло думок», вправ «Незакінчене речення», «Мікрофон» з правильною постановкою запитань і завдань учитель проведе цікавий і корисний урок у виховному значенні, зможе сприяти формуванню моральних якостей учнів.
3. У конспекті уроку з вивчення оповідання Б. Лепкого вдало реалізований емоційний аспект. Використання методу «Припущення на основі запропонованих слів», запитання під час аналізу твору спрямовані на емоції учнів, тому викликають інтерес до оповідання, бажання зрозуміти, зробити важливі висновки. Цей урок важливий для дітей і в пізнавальному значенні. Під час складання «Семантичної карти», в процесі аналізу діти мали змогу більше дізнатися про війну, трагізм людей, які жили в той час.

4. Конспект уроку з використанням аналізу «слідом за автором»
Тема: «Фарбований шакал» - казка зі збірки «Панчатантра».
Мета: продовжувати вчити учнів виразно читати художній твір, висловлювати
власне судження про повчально-виховний характер народної казки, визначати її головний конфлікт; розвивати критичне мислення, зв’язне мовлення школярів; виховувати істинні життєві цінності.
Хід уроку
І. Фаза актуалізації
Учитель. Сьогодні ми познайомимося з казкою «Фарбований шакал», що входить до найдавнішої збірки індійських казок «Панчатантра» (в перекладі з санскриту – літературної мови стародавніх індійців – «П’ять повчань»). Головний герой у нашому творі – шакал. Тому спочатку давайте познайомимося з цією твариною. Для цього заповнимо таблицю. Я зачитуватиму вам дані про шакала з енциклопедії про тварин, а ви будете записувати у відповідні колонки (таблиця на дошці).
Шакал
Зовнішній вигляд Риси вдачі
Невелика тварина.
Схожа на сильно зменшеного вовка.
Сірий з відтінками жовтого, рудого.
Хвіст опущений вниз (як у вовка).
Морда тупа. Селиться поблизу житла.
Висока пристосованість.
Звикає до небезпек.
Всеїдний.
Високорозвинений (розумний, хитрий).
Слідує за великими хижаками (годується недоїдками).
Біля людських жител харчується покидьками, риється на смітниках.
Боязкий, але хитрий і нахабний.

Учитель. Давайте поділимося своїми враженнями про цього звіра. (Можливі відповіді: схожий до вовка, але боязкіший і нагліший, можливо, що менший; не подобається, що харчується на смітниках і недоїдками; не викликає симпатії).
Організація роботи за методом «Припущення на основі запропонованих слів»
Учитель. А тепер я хочу, щоб ви подумали про чотири речі: шакала, собак, фарбу і царя. Яку казку ви можете придумати, щоб в ній були усі ці чотири речі? Даю вам 2 хвилини на роздуми. А тепер об’єднайтеся у пари і свої ідеї поєднайте у вигляді історії. На це у вас 5 хвилин.
- Хто хотів би розповісти, яка казка у вас вийшла?
Учитель пропонує представникам 2-3 пар розповісти свою казку.

2. Фаза побудови знань
Метод «Спрямоване читання»
Учитель. Зараз ви будете читати казку «Фарбований шакал», в якій фігурують ті чотири речі, про які ми щойно говорили. Ви будете читати мовчки та робити зупинки.
Перед кожною наступною частиною я ставитиму вам запитання, а ви будете мовчки читати та знаходити відповідь. Я буду вам говорити, у яких місцях тексту треба перервати читання.
Завдання. Прочитайте перші два абзаци казки і скажіть: які риси вдачі проявив шакал у даній ситуації?
Учні мовчки читають перші два абзаци казки.
У лісовому краю жив шакал на ймення Чандарава.
Одного разу від лютого голоду він забився у місто. З усіх сторін збіглися голодні пси і, голосно гавкаючи, кинулися на нього. Нещадно покусаний, рятуючи життя, шакал шмигнув у дім маляра, а там ускочив у велику бочку із синьою фарбою. Звідти він виліз геть синій. Пси, що чекали на нього під дверима дому, навіть не впізнали його, і пофарбований шакал спокійно побіг до рідного лісу.
Зупинка
Обговорення
- Чому шакал не полював у лісі, а шукав поживи у місті? (Полювати важко, а він вибрав легший спосіб поживитися: поритися на смітниках і знайти поїсти)
- Чому на нього напали пси? (Він чужак, відбирав їх хліб).
- Які риси вдачі проявив шакал?( Він хитрий, спритний і розумний)..
- Кому в даній ситуації ви більше симпатизуєте? (Шакалові, бо він проявив розум, а собаки тупість, коли відпустили шакала, хоч зрозуміло, що ніхто інший з бочки вилізти не міг).
Учитель. Отже, ми уже можемо скласти певні висновки про шакала: лінькуватий, не хоче полювати, як усі лісові мешканці, а годуватися хитрощами; з небезпечних ситуацій вміє знайти вихід; спритний і розумний.

Завдання. Прочитайте наступні чотири абзаци казки і поміркуйте, чому всі звірі повірили словам шакала.
Продовження читання
Забачивши дивовижного звіра із синьою, як у самого бога Шіви, шиєю, лісові мешканці – леви, тигри, пантери, вовки та й усі решта – із жахом кинулися тікати.
- Хто знає, чого сподіватися від цього чудовиська, - приказували вони. - Краще
сховатись од нього подалі.
- Чому ви всі втікаєте? – зупиняв їх Чандарава. – Вам нема чого боятися. Мене
створив сьогодні сам Брахман. «Віднині, помазаний мною на царство, - сказав він, - ти будеш володарем над усіма звірами».
- Прав нами, о царю! - визнали його лісові мешканці.
Зупинка
Обговорення
- Чому навіть найсильніші звірі злякалися шакала? (Він «чудовисько», такого вони ніколи не бачили; їх навіть не зупинило, що він набагато менший від них).
- Чому звірі повірили, що сам Брахман створив його сьогодні? (Хто, крім творця світу, міг би створити таке диво? І, звісно, що сьогодні, бо ніхто ніколи такого не бачив).
- Чому повірили словам шакала, що він має стати володарем над усіма звірами? ( А для чого ж інакше творець прислав їм таку дивовижу?)
- Чому всі звірі покорилися волі Брахмана? (Він – бог, тобто сила і влада, а звірі звикли коритися владі)
- Які риси вдачі проявив шакал цього разу? (Він обманщик, також хитрий і наглий)
- Чи продовжуєте ви симпатизувати шакалові? (Ні, бо тут вже мова йде не про порятунок, а про нахабство і підступність).
Учитель. Отже, ми бачимо, що звірі повірили Чандараві, бо він не такий, як вони, а він цим скористався для своєї мети, проявивши огидні свої риси.

Завдання. Прочитайте наступні два абзаци казки і подумайте, чи добрим правителем для звірів став Чандарава?
Продовження читання

Новоспечений «цар» подарував левові посаду головного радника, тигра зробив
керуючим палацом, пантері довірив охорону царської скарбниці, а вовка призначив палацовим сторожем. Зі своєю ріднею, шакалами, він навіть не захотів говорити: наказав вигнати геть усіх до одного.
Із того часу всі хижаки приносили здобич шакалові, а вже він – своєю царською владою – розподіляв її між своїми підданими.
Зупинка
Обговорення
- Чому «цар» приблизив до себе найсильніших звірів? (Напевне, десь глибоко в душі все ж сидів страх перед справжніми царями над звірами, з іншої, він тішив своє самолюбство, що тепер найсильніші йому прислуговують).
- Чому він наказав вигнати всю свою рідню і як ви ставитися до цього вчинку Чандарави? (Він їх став соромитися, проявив зверхність. Ми його осуджуємо, бо не можна соромитися рідних, коли вони бідні, не мають влади, треба соромитися тільки поганих вчинків)
- Як ви думаєте, чи чесно розподіляв здобич «цар»? (Напевне, що ні, бо з усіх його вчинків видно, він не має поняття про чесність і справедливість),
- Чи міг би насправді Брахман прислати такого правителя? (Ні, бо він творець і любить все, що створив, і не міг би таким «царем» покарати своїх «дітей»)
Учитель. Отже, ми бачимо, що звір, який завжди був принижений, хоч і зміг хитрістю завоювати владу, скористався нею тільки у власних цілях, і не став добрим правителем для усіх інших.

Завдання. Читайте казку до кінця і подумайте, чому звірі так вчинили із шакалом.
Продовження читання
Якось, сидячи на раді, він почув десь далеко тужливе виття шакалів. І тут од великої радості з його очей полилися сльози, він скочив і голосно завив у відповідь. Звірі одразу збагнули, хто перед ними.
- Як же обдурив нас цей пройдисвіт?! – у гніві вигукували вони.
- Це ж усього-на-всього жалюгідний шакал! За обман – розірвати негідника!
Шакал намагався було втекти, але його наздогнали й роздерли на дрібні шматки.
Зупинка
Обговорення
- Чому шакал відчув і радість, і смуток, коли почув виття шакалів? (Хоч як би шакал соромився бути шакалом, але від цього нікуди не подінешся, - це поклик крові; і, можливо, на якусь мить в його душі прокинулося каяття за свій вчинок).
- Чому тепер, хоч він залишався такого ж кольору, звірі більше не вірили, що він посланий на царювання? (Вони отримали доказ, що він звичайний шакал, який не викликає повагу, тому не може мати влада; та і його правління, напевне, довело, що це не «послання з небес»)
- Чому звірі вбили шакала і чи могли вони вчинити інакше? (У звірів закони суворі і за обман вони могли покарати тільки смертю; і ще ім. було соромно,що вони корилися такому жалюгідному звірку).
- Чому героєм цієї казки став саме шакал? (Тому що саме в шакалові наявні усі ці риси вдачі, які можна використати з повчальною метою)
- Чи шкода вам шакала? (Хоч він вчинив недобре і проявив багато негативних рис, але все ж його шкода).
Учитель. Отже, ми бачимо, що обман, підступність і зрада рано чи пізно будуть покарані. Навіть так жорстоко, як Чандарава.

3. Фаза консолідації
Учитель. Ми говорили про те, що казка ввійшла до збірки, що в перекладі означає «П’ять повчань». Давайте вчинки звірів спробуємо перенести на людей і вирішимо, які ж повчання для себе можемо взяти ми.
Підсумкова бесіда за запитаннями:
- Ми вже вирішили, що звірі інакше, ніж вбити, не могли вчинити з шакалом, а якби героями були люди, то чи можливе інше розв’язання проблеми? (Так, люди повинні вміти прощати іншим давати можливість змінитися на краще)
- Які повчання з цієї казки ви візьмете для себе? (Ніколи не обманювати, не зраджувати, бути щирими, справедливими, любити своїх рідних).

Домашнє завдання. Скласти сенкан або асоціативні малюнки на тему «Шакал Чандарава»











Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів