План конспект 10 клас ПОЗАКЛАСНЕ ЧИТАННЯ. ХОЧУ БУТИ ЛЮДИНОЮ! (ЗА ПОВІСТЮ О. КОБИЛЯНСЬКОЇ «ЛЮДИНА»)
Додав: admin
Коментарів: 0
Додано: 11-03-2013, 11:20

ПОЗАКЛАСНЕ ЧИТАННЯ. ХОЧУ БУТИ ЛЮДИНОЮ! (ЗА ПОВІСТЮ О. КОБИЛЯНСЬКОЇ «ЛЮДИНА»)

Мета: формувати основні компетенції учнів засобами мистецтва; розвивати вміння робити психологічний аналіз художнього твору; виховувати самостій­ність у пізнавальній діяльності; свідоме ставлення до життя, повагу до жінки.

Тип уроку: урок проблемний семінар.

Обладнання: записи симфонічної класичної музики, опорні конс­пекти, текст твору.

Щоб боротися вільно за життя з нуждою, треба скувати серце крицевою бронею і правдиво й могутньо мусить дзвеніти заклик, щоб його почули.

О. Кобилянська

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності учнів

«Щоб боротися вільно за життя з нуждою, треба скувати серце крицевою бронею і правдиво й могутньо мусить дзвеніти заклик, щоб його почули». Саме цим прагненням боротися за життя, від­стоювати право на повне розкриття всіх душевних сил, на любов і працю для народу, домагатися рівності жінки з чоловіком (бо й вона Людина!) пройняті ранні твори О. Кобилянської, зокрема повісті «Царівна» і «Людина».

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку

1. Слово вчителя

Повість «Людина» привернула до себе увагу темою, мало роз­робленою в українській літературі, а основне глибокою життє­вою правдою, реальним відтворенням внутрішнього світу жінки з нижчих верств народу.

Публікація повісті у львівському журналі «Зоря» в 1893 році мала вирішальне значення для подальшого творчого шляху три­дцятирічної письменниці. Поява цієї повісті засвідчила прихід в українську літературу талановитої авторки зі своєю, досі не роз­робленою темою. Повість була написана німецькою мовою й мала назву «Вона вийшла заміж». 1890 року у Львові письменниця зу­стрілася з І. Франком та М. Павликом, які допомогли їй відшліфу­вати написане. При підготовці українського варіанта повість зазнала певних змін, і письменниця дала їй нову назву «Людина».

2.Теорія літератури

Емансипація звільнення від залежності, скасування яки­хось обмежень. У ХІХ-ХХ ст. поняття «емансипація жінок» озна­чало боротьбу жінок за рівність із чоловіками у правах.

Фемінізм зростання ролі та впливу жінок на процеси життя в суспільстві. Феміністичний рух виник у 60-х pp. XX ст. в Аме­риці, а згодом поширився в Західній Європі. Жінки-феміністки борються за рівну участь із чоловіками в громадському та при­ватному житті.

3.Бесіда з учнями

1.Охарактеризуйте родину, в якій виросла головна героїня по­вісті.

2.Які погляди дівчини вирізняють її з оточуючого середовища?

Чому вони дратують батька, матір, знайомих?

3.Які погляди Олени на кохання?

4.У якому становищі опиняється родина Ляуфлерів?

5.У чому психологізм образу Олени?

4. Пояснення вчителя

Повість «Людина» є першою в українській літературі спробою розкрити проблему емансипації жінки. Твір присвячений прини­женому становищу жінки в тодішньому галицькому суспільстві. Разом зі своєю героїнею Оленою Ляуфлер письменниця повстає проти традиційного трактування ролі жінки суспільством, де до­мінують чоловіки, проти насильного обмеження її інтересів трьома німецькими «К»: Kinder, Kirche, Kitchen (діти, церква, кухня).

Олена жінка, яка обстоює своє право бути людиною, право на саморозвиток і зростання, на особистий вибір, і мати змогу реалізувати це своє право. Вона прагне протистояти обиватель­ській моралі, зберегти людську гідність, віру у високе покли­кання людини. Але світ, якому вона протистоїть, є надто сильним, і врешті-решт під тягарем суспільних та родинних обставин вона змушена їм скоритися. Щоб врятувати батьків від повного роз­орення і знайти якусь опору в житті, вона виходить заміж за ду­ховно убогу, чужу їй людину.

5.Проблемні питання

  Ідеї допомагають чи заважають жити?

  Шлюб за розрахунком. Чи повинна жінка жертвувати ду­ховним заради фізичного?

  Олена Ляуфлер сильна особистість чи зламана життям без­захисна істота?

6.Визначення проблематики твору

Батьки і діти; людина і її доля; жінка й особистість; добро і зло; морально-етичні проблеми кохання й подружнє життя...

ііі. Підбиття підсумків уроку

  Який зміст слова «людина» для героїні твору, для письмен­ниці, для вас особисто?

За визначенням сучасника Ольги Кобилянської Осипа Мако- вея, повість «Людина» вражає «правдивими вибухами чуття, що немов світять на темнім тлі здеморалізованої, тупоумної родини й не менше тупоумного «окружения».

Цей твір справив великий вплив на розвиток феміністичного руху Галичини. А образ головної героїні хвилює читача своєю психологічною правдивістю. Щирий ідеалістичний порив Олени стикається з рутинністю повсякдення й зазнає поразки в нерів­ному двобої. Хіба не трапляється таке в житті? На тлі незламних борців за ідею, так широко представлених в українській літера­турі, образ цієї жінки виглядає по-людському зворушливо.

Повість «Людина» один із перших творів Ольги Кобилян­ської, що засвідчив неабиякий хист письменниці до зображення тонких порухів людської душі.

IV.              Оголошення результатів навчальної діяльності школярів

Учитель залучає учнів до оцінювання один одного, сам ви­словлює думку про роботу дітей за такими критеріями: актив­ність; аргументованість тверджень; нестандартність мислення; сміливість у висловленні думок.

V.                Домашнє завдання.

1.Спираючись на життєвий досвід, підсумувати своє розуміння поняття «людина» у вигляді твору «Я хочу бути людиною!» або схематично.

2.Підготуватися до уроку-конференції« Бетховен українського сло­ва». (Життя і творчість Василя Стефаника) робота в парах.


Схожі матеріали:
Меню
Архів матеріалів
Популярні матеріали